UWAGA!

Obrotnicę dla statków zbuduje miasto

 
Elbląg, W porcie w Elblągu jest obecnie składowany kamień, który jeszcze w kwietniu będzie transportowany barkami na budowę sztucznej wyspy na Zalewie
W porcie w Elblągu jest obecnie składowany kamień, który jeszcze w kwietniu będzie transportowany barkami na budowę sztucznej wyspy na Zalewie (fot. Michał Skroboszewski, archiwum portEl.pl)

O środki na budowę obrotnicy dla statków Elbląg będzie wnioskował do funduszy unijnych, ale pogłębienie toru wodnego w granicach portu powinien sfinansować rząd – taka jest konkluzja z piątkowej konferencji prezydenta Elbląga.

W piątek rano informowaliśmy o tym, że sprawą sporną związaną z inwestycjami dotyczącymi drogi wodnej z Zatoki Gdańskiej do Elbląga jest to, kto sfinansuje pogłębienie toru wodnego w rzece Elbląg na odcinku 800 metrów od wysokości Kanału Jagiellońskiego do wysokości terminala przeładunkowego oraz budowę obwodnicy dla statków. Ministerstwo Infrastruktury stwierdziło w odpowiedziach na interwencję posła Marka Rutki i senatora Jerzego Wcisły, że obie inwestycje powinny sfinansować władze portu i miasta.

- Chcę wyraźnie podkreślić, że Elbląg nie upomina się o inwestycje w port, upominamy się i cały czas mówimy o budowie infrastruktury dostępowej do portu. Mówimy o drodze wodnej, którą będą przemierzać statki w drodze do elbląskiego portu. Stąd moje rozmowy z panami ministrami, którzy podczas ostatniego marcowego spotkania na przekopie z samorządowcami podkreślili, że budowa drogi wodnej do portu jest w kompetencji Urzędu Morskiego w Gdyni i myślę, że te nasze rozmowy przyniosą skutek – stwierdził Witold Wróblewski, prezydent Elbląga, który w piątek w sprawie portu zwołał konferencję prasową. - Nasz port jest przygotowany. Dzisiaj na potrzeby budowy kanału terminal w Elblągu przeładowuje 180 tys. ton kamienia. To jest fakt. Jeszcze kanału nie ma, a terminal działa, więc proszę o precyzję w opisywaniu spraw portu.

Prezydent dodał, że samorząd zainwestował od lat 90. na terenach portowych kwotę ok. 100 milionów złotych w nabrzeża, terminale przeładunkowy i pasażerski.

Skąd w takim razie ten dysonans między oficjalnymi odpowiedziami Ministerstwa Infrastuktury do parlamentarzystów a informacjami z negocjacji między rządem a samorządowcami?

- Myślę, że dysonans polega na nazewnictwie. Tory wodne i drogi dostępowe są w gestii Urzędu Morskiego. Myślę, że ten temat będzie dokończony i że te 800 metrów będzie dopisane w projekcie Urzędu Morskiego. To zadanie Skarbu Państwa – stwierdził prezydent.

Władze miasta i władze Zarządu Portu Morskiego zapewniają, że nie czekają na otwarcie drogi wodnej z Zatoki Gdańskiej do Elbląga z założonymi rękami.

- Dzięki umowie z NDI/Besix na składowanie i transport kamienia na budowę wyspy, mamy nowego operatora przeładunku na terminalu. To firma Mostel z Tczewa, która również wydzierżawiła teren przyległy do terminala, od lat niewykorzystany. Inwestor podwyższa teren, by mógł być on przeznaczony pod składowanie różnego rodzaju ładunków. Zapewnił też, że umocni nabrzeże i zabije dalby cumownicze, by jednostki mogłyby bezpiecznie cumować – mówi Arkadiusz Zgliński, dyrektor Zarządu Portu Morskiego.

- Elbląg ma od dawna strategię rozwoju portu. Zgodnie z nią wybudowano całą istniejącą do dzisiaj infrastrukturę portu. Przejęliśmy jako miasto od Urzędu Morskiego nabrzeże przy elektrowni i przy pomocy Energi Kogeneracji mamy pierwsze nabrzeże z dostępem do kolei. Jest cień szansy, że ta bocznica zostanie utrzymana i będziemy mieli na prawym brzegu rzeki możliwość ekspediowania towarów koleją. Jeżeli rozwiąże się jeszcze kwestia terenu pobrowarnianego (miasto prowadzi rozmowy z Grupą Żywiec w sprawie przejęcia jednej z działek – red.), to będziemy mieli drugie takie nabrzeże z koleją – zapewniał obecny na konferencji prof. Krzysztof Luks, od lat optujący na przekopem, znawca tematyki transportu morskiego i portów.

Prezydent Wróblewski zapewnił na konferencji prasowej, że samorząd wybuduje obrotnicę dla statków, której koszt jest szacowany na ok. 20 mln złotych. - Przygotowujemy dokumentację na obrotnicę. Będziemy szukali środków w programach zewnętrznych, myślę unijnych, by ją sfinansować. To kolejny krok zmierzający w stronę poprawy możliwości dostępu do portu w Elblągu. Mówiłem o tym ministrowi Gróbarczykowi podczas ostatniego spotkania – dodał.

Zarządowi Portu Morskiego pozostałaby więc kwestia pogłębienia samych miejsc postojowych przy terminalu. Arkadiusz Zgliński szacuje, że każde 200 metrów pogłębienia rzeki przy samym nabrzeżu to koszt 60 tys. złotych.

Kolejne duże inwestycje w porcie – np. budowa nowego terminalu przeładunkowego – będą konieczne, jeśli okaże się, że budowa drogi wodnej z Zatoki Gdańskiej do Elbląga rzeczywiście ożywi miasto i region gospodarczo, a przeładunki w porcie przekroczą 1,5 miliona ton rocznie. Bo takie obecnie są maksymalne możliwości terenów portowych przy istniejącej infrastrukturze. Dla porównania w ostatnim roku przeładunek wyniósł ok. 85 tys. ton..

RG
Polub ten artykuł
Polub portEl.pl
A moim zdaniem...

Przeczytaj też co działo się w Elblągu wcześniej

Zamieszczenie następnej opinii do tego artykułu wymaga zalogowania

W formularzu stwierdzono błędy!

Ok
Dodawanie opinii
Aby zamieścić swoje zdjęcie lub avatar przy opiniach proszę dokonać wpisu do galerii Czytelników.
NOWOŚĆ! Dział "A moim zdaniem" obsługuje hashtagi.
Dołącz zdjęcie:

Podpis:

Jeśli chcesz mieć unikalny i zastrzeżony podpis
zarejestruj się.
E-mail:(opcjonalnie)
  • wnioskujcie o nowy market
  • Proponuję skorzystać z programu jak doić państwo+ w roli eksperta don orleone
  • No tak bo po co np. Zmodernizowac stadion lepiej zrobić zwrotnice żeby Wójcik i reszta szajki z dużych przedsiębiorstw się cieszyła. .
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    21
    59
    Nowy stadion dla Elbląga!(2021-04-09)
  • RobertKoliński Bardzo rozsądnie prezydent Wróblewski i dyrektor Gliński - obrotnica rzeczywiście należy do obowiązków właściciela portu, w przeciwieństwie do pogłębienia toru dostępowego do portu (to jest obowiązkiem władz państwowych). Senator Wcisła oczywiście wyskoczył przed szereg i niestety niesłusznie domagał się tu również finansowania rządowego w temacie obrotnicy, ale tu akurat go nie winię, bo spróbować było trzeba i należało. Ja bym tylko inną osobę do takich "negocjacji"z rządem wystawił, bo przecież z góry było wiadomo, że akurat sen. Wcisła w dyskusji z rządem PiS to nic nie ugra, a co najwyżej jeszcze tylko rozsierdzi drugą stronę:)Pozdrawiam prof. Luksa i mam nadzieję na to drugie nabrzeże z koleją:) Hashtagi: #KolejNadzalewowa, #przekop, #transport, #basen, #port
  • RobertKoliński Oczywiście chodziło mi o dyr. Arkadiusza Zglińskiego, my bad; Hashtagi: #literowka
  • A senator motorówa, mowil, ze nie ma na to pieniędzy w kasie miasta, sam słyszałem na truso. tv, powtórzył to w artykule na portelu, sam czytalem, kto na niego głosował wynocha z miasta
  • Jednym słowem w porcie ch. .d.. kamieni kupa. .. jak to było mówione w restauracji Sowa i Przyjaciele. ..
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    10
    3
    Kamiś...(2021-04-09)
  • @RobertKoliński - Czy ty naprawdę wierzysz, że ludziom pokroju Wcisły chodzi tej kłotni o port? Nie. To kolejny pretekst, żeby wbić szpilę PiS i ich trochę pokąsać, jak przystalo na "totalną opozycję". Gdyby PiS im dał kasę na port to by walnęli gadkę w stylu, że "przekazali im kasę niezgodnie z procedurami, więc nie mogą tego przyjąć". .. a potem by gadali, że nie dostali kasy :)Dla tych ludzi liczą się tylko rozgrywki partyjne, żeby przypodobać się wierchuszce PO, a nie jakiś tam Elbląg. Byle wrócic do koryta. Warto wspomnieć, że przekop został wpisany w 2007 r. , jako inwestycja i to wlasnie PO uwaliło projekt. No i gdzie byl wtedy zatroskany Wcisla, gdy jego opcja rządziała? Czemu tak ich nie nękał i nie krytkował, że nic nie robią? Czemu nie krytykował nawiedzeńców z jego partii, którzy biegają do UE i skarżą na przekop, żeby go zatrzymać? Przeciez tak mu niby zależy. Jeszcze we wrześniu 2020 r. Róża Thun ramię w ramię ze swoimi wiernymi sojusznikami z Lewicy- jak ta ćwierćinteligentka Spurek nazywająca przekop "patologią"- skrażyly do UE, żeby zatrzymać przekop.
  • Dlaczego miasto nie chce zainwestować w dochodowy interes ? Przecież taka inwestycja to możliwość stworzenia wielu miejsc pracy z których podatki i daniny wpadną do budżetu miasta. Stwórzcie ludziom możliwość godnego zarabiania to się miasto przestanie wyludniać. Póki co kto ogarnięty to ucieka z tego grajdołu. Zostali tylko ci dla których 3 tysie u wujka to szczyt marzeń
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    25
    9
    Gienio(2021-04-09)
  • Obrotnicach od dawna jest, ale za mostem który blokuje do niej dostęp. Kłania się planowanie. Hashtagi: #Niekaczka
  • Jeden telefon pana Krasulskiego i zalatwione.
  • @RobertKoliński - A na pośredniaku mądralo byłeś
Reklama