Od Berlina po Kłajpedę

IV Międzynarodowy Zlot Żeglarski we Fromborku był idealną okazją do poruszenia ważnego problemu, jakim jest rozszerzenie Międzynarodowej Drogi Wodnej E 70 na obszar obwodu kaliningradzkiego i Kłajpedy.
Pierwsza konferencja z cyklu Forum E 70 miała miejsce w 2008 roku w Kadynach. Wówczas dyskutowano nad polskim odcinkiem MDW E 70. Po dwóch latach, kiedy prace rewitalizacyjne są mocno zaawansowane, przyszła pora na rozmowy ze wschodnimi sąsiadami. Być może już niebawem Droga Wodna poprowadzi żeglarzy znad Odry aż na Zalew Kuroński, a przede wszystkim przywróci transport wodny.
– Jestem zadowolony, że konferencja poświęcona Międzynarodowej Drodze Wodnej E 70 spotkała się z dużym zainteresowaniem. Świadczy to o tym, że Zalew Wiślany oraz stosunki polsko-rosyjskie, współpraca między województwem warmińsko-mazurskim i pomorskim, a obwodem kaliningradzkim są bardzo ważne dla obu krajów – mówił podczas spotkania Jacek Protas, marszałek województwa warmińsko-mazurskiego.
W Zalewie Wiślanym drzemie ogromny potencjał gospodarczy i turystyczny. Po Zalewie może pływać jednorazowo około 1200 żaglówek, jednak przystanie nadzalewowe mogą pomieścić obecnie tylko 350 jednostek pływających. Aby ten niewykorzystany w pełni akwen stał się źródłem dobrobytu dla mieszkańców, niezbędne jest wykonanie szeregu inwestycji.
Pierwszy w tym roku Międzynarodowy Zlot Jachtów pod patronatem Marszałków Województw Pomorskiego, Warmińsko-Mazurskiego oraz Gubernatora Obwodu Kaliningradzkiego otworzył Zalew Wiślany i Kaliningradzki dla żeglugi międzynarodowej.
W Senacie też jest głośno o MDW E 70
Zlot żeglarski otworzył nowe możliwości i przypomniał, że Cieśnina Pilawska nie jest końcowym miejscem MDW E 70. To znaczy, że przez cieśninę można płynąć dalej. Ta świadomość do końca jeszcze nie przebiła się, stad ruch jest niewielki. Droga E 70 to szansa dla regionu Zalewu Wiślanego oraz dla obwodu kaliningradzkiego.
– Jest to nasze wspólne dobro, o które powinniśmy dbać i które powinniśmy pokazywać, i na którym powinniśmy zarabiać – stwierdził Bogdan Borusewicz, marszałek Senatu RP. – W Senacie wszyscy wiedzą, jak ważne jest otwarcie Międzynarodowej Drogi Wodnej E 70 od Berlina aż do Kaliningradu.
Zalew Wiślany pełen tajemnic
Podczas zlotu można było nadrobić zaległości i zobaczyć piękno tajemniczego Zalewu Wiślanego. – Dopiero w czasie regat zdałem sobie sprawę z tego, jaki olbrzymi potencjał tkliwi w Zalewie Wiślanym, kiedy mogłem zobaczyć go niemal w całości – zachwycał się Mieczysław Struk, marszałek województwa pomorskiego.
Wody Zalewu nie są w pełni odkryte przez turystów z Polski, Rosji, a tym bardziej z krajów Unii Europejskiej, dlatego tak ważne jest zagospodarowanie Drogi Wodnej poprzez Odrę, Wartę, Noteć, Kanał Bydgoski, Wisłę, Szkarpawę oraz Zalew Wiślany. Dzięki temu ma powstać szlak żeglugowy, który na stałe będzie wpisywał się w system transportowy państwa oraz pobudzi ruch turystyczny kierunku Kaliningradu czy Kłajpedy.
– Jestem zadowolony, że konferencja poświęcona Międzynarodowej Drodze Wodnej E 70 spotkała się z dużym zainteresowaniem. Świadczy to o tym, że Zalew Wiślany oraz stosunki polsko-rosyjskie, współpraca między województwem warmińsko-mazurskim i pomorskim, a obwodem kaliningradzkim są bardzo ważne dla obu krajów – mówił podczas spotkania Jacek Protas, marszałek województwa warmińsko-mazurskiego.
W Zalewie Wiślanym drzemie ogromny potencjał gospodarczy i turystyczny. Po Zalewie może pływać jednorazowo około 1200 żaglówek, jednak przystanie nadzalewowe mogą pomieścić obecnie tylko 350 jednostek pływających. Aby ten niewykorzystany w pełni akwen stał się źródłem dobrobytu dla mieszkańców, niezbędne jest wykonanie szeregu inwestycji.
Pierwszy w tym roku Międzynarodowy Zlot Jachtów pod patronatem Marszałków Województw Pomorskiego, Warmińsko-Mazurskiego oraz Gubernatora Obwodu Kaliningradzkiego otworzył Zalew Wiślany i Kaliningradzki dla żeglugi międzynarodowej.
W Senacie też jest głośno o MDW E 70
Zlot żeglarski otworzył nowe możliwości i przypomniał, że Cieśnina Pilawska nie jest końcowym miejscem MDW E 70. To znaczy, że przez cieśninę można płynąć dalej. Ta świadomość do końca jeszcze nie przebiła się, stad ruch jest niewielki. Droga E 70 to szansa dla regionu Zalewu Wiślanego oraz dla obwodu kaliningradzkiego.
– Jest to nasze wspólne dobro, o które powinniśmy dbać i które powinniśmy pokazywać, i na którym powinniśmy zarabiać – stwierdził Bogdan Borusewicz, marszałek Senatu RP. – W Senacie wszyscy wiedzą, jak ważne jest otwarcie Międzynarodowej Drogi Wodnej E 70 od Berlina aż do Kaliningradu.
Zalew Wiślany pełen tajemnic
Podczas zlotu można było nadrobić zaległości i zobaczyć piękno tajemniczego Zalewu Wiślanego. – Dopiero w czasie regat zdałem sobie sprawę z tego, jaki olbrzymi potencjał tkliwi w Zalewie Wiślanym, kiedy mogłem zobaczyć go niemal w całości – zachwycał się Mieczysław Struk, marszałek województwa pomorskiego.
Wody Zalewu nie są w pełni odkryte przez turystów z Polski, Rosji, a tym bardziej z krajów Unii Europejskiej, dlatego tak ważne jest zagospodarowanie Drogi Wodnej poprzez Odrę, Wartę, Noteć, Kanał Bydgoski, Wisłę, Szkarpawę oraz Zalew Wiślany. Dzięki temu ma powstać szlak żeglugowy, który na stałe będzie wpisywał się w system transportowy państwa oraz pobudzi ruch turystyczny kierunku Kaliningradu czy Kłajpedy.
Aneta Puzdrowska