UWAGA!

Znamy datę otwarcia kanału przez Mierzeję Wiślaną

 Elbląg, Budowa kanału przez Mierzeję Wiślaną,
Budowa kanału przez Mierzeję Wiślaną, fot. Michał Skroboszewski

17 września zostanie oficjalnie otwarty kanał żeglugowy przez Mierzeję Wiślaną - poinformował wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk podczas konferencji prasowej, która odbyła się we wtorek (5.04) w miejscu przekopu. Zobacz zdjęcia.

Podczas konferencji przedstawiono postęp prac przy budowie przekopu.

- Jesteśmy w 90 procentach ich zaawansowania. W tym roku nastąpi odbiór inwestycji, kanałem przepłyną pierwsze jednostki i rozpocznie się regularna żegluga do portów Zalewu Wiślanego – mówił wiceminister Marek Gróbarczyk.

Jak podkreślił wiceminister, przed inwestorem pozostał jeszcze ważny element, czyli zalanie śluzy. Jako oficjalną datę otwarcia kanału żeglugowego wyznaczono 17 września 2022 roku.

- Ta inwestycja jest szczególna, ma epokowy, przełomowy charakter. Jest okupiona wieloma latami starań o jej realizację, w związku z tym ta data musi być szczególna. 17 września to dobra data w kontekście tragedii, która dzieje się na Ukrainie, agresji Rosji i wszystkich jej działań, które były wymierzone w tą inwestycję. 17 września 2022 roku odwraca tę historię. Te jednostki, które będą wpływały przez kanał otworzą nową drogę wodną, która była zamknięta i sterowana przez stronę rosyjską – mówił wiceminister Gróbarczyk.

Jak podkreślił Wiesław Piotrzkowski, dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni, inwestycja jest już w 90 procentach gotowa.

- Zostały może już mniej spektakularne sprawy do zrobienia, będzie jeszcze zalanie śluzy. Zostaną do zrobienia prace związane z odbiorami, z organizacją ruchu, sprawdzenie, czy wszystkie elementy funkcjonują właściwie. Ta inwestycja składa się też z dodatkowej części, czyli budowy przeprawy w Nowakowie i obudowy rzeki Elbląg. Jest to też pogłębianie drogi wodnej na Zalewie Wiślanym i rzeki Elbląg, niedługo zostaną ogłoszone wyniki przetargu w tej kwestii – mówił Wiesław Piotrzkowski.

Wszystkie podstawowe elementy inwestycji zostały już skonstruowane, podkreśliła Małgorzata Winiarek-Gajewska, prezes zarządu spółki NDI, która buduje przekop przez Mierzeję Wiślaną.

- Dużo jest jeszcze prac na wschodnim falochronie i na sztuczniej wyspie na Zalewie. Tutaj postęp prac zależy też od warunków pogodowych. Prowadzone są także prace wykończeniowe i wyposażeniowe – zaznaczyła Małgorzata Winiarek – Gajewska.

Przypomnijmy. Całkowita długość nowej drogi wodnej z Zatoki Gdańskiej przez Zalew Wiślany do Elbląga to blisko 23 km, z czego ok. 2,5 km stanowi odcinek, na który złożą się śluza i port zewnętrzny oraz stanowisko postojowe. Kanał i cały tor wodny będą miały 5 m głębokości.

Prace związane z przebudową rzeki Elbląg, realizowane przez Budimex, potrwają do kwietnia przyszłego roku, a już w czwartek zostaną otwarte oferty w przetargu na pogłębienie toru wodnego od przekopu do Elbląga. Całość ma być gotowa do końca 2023 roku.

daw

Najnowsze artykuły w dziale Gospodarka

Artykuły powiązane tematycznie

Zamieszczenie następnej opinii do tego artykułu wymaga zalogowania

W formularzu stwierdzono błędy!

Ok
Dodawanie opinii
Aby zamieścić swoje zdjęcie lub avatar przy opiniach proszę dokonać wpisu do galerii Czytelników.
Dołącz zdjęcie:

Podpis:

Jeśli chcesz mieć unikalny i zastrzeżony podpis
zarejestruj się.
E-mail:(opcjonalnie)
Reklama