UWAGA!

Drogi Czytelniku,

uprzejmie informujemy, że w związku z wejściem w życie Rozporządzenia o Ochronie Danych Osobowych stworzyliśmy zgodną z nim politykę prywatności. Regulacje RODO zmuszają nas do wystąpienia z prośbą do Ciebie o zaakceptowanie jego postanowień, chociaż z praktycznego punktu widzenia nic się nie zmienia w sposobie korzystania z naszego serwisu.

Jedyną rzeczą, która może budzić Twoje obawy jest profilowanie. Wyjaśniamy, że w naszym przypadku, tak jak dotychczas, skutkuje ono wyłącznie tym, że jeśli uprzednio byłeś/aś na stronie jakiegoś biura podróży, to z dużym prawdopodobieństwem nasi zaufani partnerzy reklamowi tacy jak Google serwować będą banery z widokami złocistych plaż.

Prosimy zapoznać się z polityką prywatności stosowaną na naszej stronie i zaakceptować jej postanowienia.

Może później

Kto pomoże konsumentowi?

W Polsce jest wiele urzędów zajmujących się sprawami konsumenckimi, lecz w ściśle określonym zakresie. Jednym z nich jest Inspekcja Handlowa. Z jakimi problemami zwracamy się do niej, z jakimi do innych urzędów?

Podstawą działania Inspekcji Handlowej jest ustawa z 15 grudnia 2000 r. o Inspekcji Handlowej. Do jej ustawowych zadań należy podejmowanie mediacji w celu ochrony interesów praw konsumentów a także poradnictwo konsumenckie. Z kompetencji Inspekcji Handlowej są wyłączone sprawy:
     - przedsiębiorców działających na terenach zamkniętych, podlegających ministrowi właściwemu do spraw wewnętrznych, Ministrowi Obrony Narodowej i Ministrowi Sprawiedliwości;
     - przedsiębiorców produkujących energię lub prowadzących hurtowy i detaliczny handel energią;
     - przedsiębiorców produkujących paliwa;
     - banków oraz prowadzonej przez nie działalności bankowej;
     - ubezpieczeń oraz działalności ubezpieczeniowej;
     - usług pocztowych i telekomunikacyjnych;
     - usług pośrednictwa finansowego;
     - usług informatycznych;
     - usług naukowo-badawczych;
     - usług w zakresie edukacji;
     - usług w zakresie ochrony zdrowia i opieki społecznej.
     
     Do kogo można się udać, gdy problem dotyczy dziedziny wyłączonej z kompetencji Inspekcji Handlowej?
     Bez wątpienia we wszystkich sprawach konsumenckich można udać się do Miejskiego Rzecznika Konsumentów, który przyjmuje mieszkańców Elbląga w Urzędzie Miejskim przy ul. Łączności 1, tel. 055 239 34 56. Mieszkańcy powiatu ziemskiego mogą skontaktować się z Powiatowym Rzecznikiem Konsumentów, który ma swoją siedzibę w Starostwie Powiatowym w Elblągu przy ul. Saperów 14 A, tel. 0 55 239 49 09.
     W sprawach związanych ze świadczeniem usług telekomunikacyjnych czy pocztowych można zwrócić się o pomoc do Urzędu Komunikacji Elektronicznej. Delegatura znajduje się w Olsztynie przy ul. Dworcowej 3, tel. 089 534 24 56.
     Natomiast kiedy mamy problem z bankiem, pomóc może nam Arbiter bankowy działający przy Związku Banków Polskich. Biuro Arbitra bankowego jest w Warszawie przy ul. Smolnej 10A, tel. 022 828 14 00.
     W przypadku sporów z zakładami ubezpieczeń i powszechnymi towarzystwami emerytalnymi pomoc świadczy Rzecznik Ubezpieczonych, który ma swoją siedzibę w Warszawie przy Al. Jerozolimskich 44, tel. 0 22 333 73 26.
     Problemy dotyczące naruszenia praw pacjenta pomoże rozwiązać Rzecznik Praw Pacjenta w Olsztynie - ul. Żołnierska 16 p. 1, tel. 089 539 97 93.
     Szczegółowe informacje o wymienionych instytucjach można znaleźć na stronach internetowych:
     Główny Inspektorat Inspekcji Handlowej - www.giih.gov.pl
     Urząd Komunikacji Elektronicznej - www.uke.gov.pl
     Arbiter bankowy - www.zbp.pl
     Rzecznik Ubezpieczonych - www.rzu.gov.pl
     Rzecznik Praw Pacjenta - www.nfz-olsztyn.pl
Radosław Rzepecki - IH Elbląg
Polub ten artykuł
Polub portEl.pl
A moim zdaniem...
Reklama