UWAGA!

Nie takie promocje piękne, jak je reklamują

W sklepach właśnie zaczęły się letnie wyprzedaże. O 30, 50 a nawet 70 proc. taniej można kupić ubrania, buty czy sprzęt RTV. Wiele osób daje się skusić na rzekomo niepowtarzalne okazje. UOKiK radzi, na co uważać w zakupowej gorączce, żeby nie dać się nabrać, i jak egzekwować swoje prawa, gdy okaże się, że ktoś próbuje nas oszukać i łamie prawa konsumenta, np. do zwrotu.

Jak wykazują sondaże konsumenckie, aż 31 procent kupujących regularnie śledzi oferty promocyjne (ARC, 2008 rok), chętnie wydając pieniądze na towar przeceniony. Nie zawsze jednak taki zakup oznacza oszczędności. Żeby tego uniknąć, sprawdźmy wcześniej, czy dana oferta rzeczywiście jest dla nas najkorzystniejsza. Czasem zdarza się też, że cena towarów oferowanych w trakcie promocji bądź wyprzedaży ma taką samą wartość, jak przed rozpoczęciem akcji, ale bywa, że i wyższą.
      
       O czym warto pamiętać
      

       Po pierwsze - reklamacja. Jeżeli produkt kupiony na wyprzedaży posiada wady, mamy prawo go reklamować. Reklamację składamy na piśmie u sprzedawcy. Możemy to zrobić w ciągu dwóch lat od zakupu, jednak nie później niż w ciągu dwóch miesięcy od wykrycia wady. Jeżeli przekroczymy ten termin, stracimy przysługujące nam uprawnienia.
       Przypomnieć należy, że jeżeli przyczyną obniżenia ceny jest wada produktu, o której wiedzieliśmy podczas zakupu, nie możemy go z tego powodu reklamować. Składając reklamację, możemy w pierwszej kolejności żądać bezpłatnej naprawy lub wymiany towaru na nowy. Zwrotu pieniędzy możemy domagać się w przypadku, kiedy sprzedawca nie jest w stanie naprawić ani wymienić produktu lub takie działania wymagają nadzwyczajnych kosztów. Pamiętajmy, żeby zachować paragon, który jest potwierdzeniem zakupu. Powinniśmy go otrzymać bez względu na to, czy zakupów dokonujemy w supermarkecie, czy na bazarze.
      
       Po drugie - gwarancja, która umożliwia konsumentowi dochodzenie roszczeń w przypadku, gdy nabyta rzecz okazała się wadliwa. Gwarancja jest jednak dobrowolna - przedsiębiorca może jej udzielić, ale nie musi. Gwarancja nie ogranicza ani nie zawiesza uprawnień do reklamacji towaru niezgodnego z umową.
      
       Po trzecie - zwroty i wymiany towaru pełnowartościowego. Jeśli kupiony na wyprzedaży produkt nie ma wad, a jedynie - po namyśle - stwierdzamy, że nam się po prostu nie podoba, to tylko od dobrej woli sprzedawcy zależy, czy przyjmie go z powrotem i zwróci nam pieniądze.
      
       Po czwarte - cena. Tłok panujący w sklepach oraz pośpiech powodują, że kupujemy nieuważnie, nie zwracając uwagi na cenę. Zdarza się, że dopiero przy kasie dowiadujemy się, że za produkt musimy ostatecznie zapłacić więcej. Pamiętajmy, że cena podana na półce lub na metce jest obowiązującą. W związku z tym mamy prawo kupić produkt po tej właśnie cenie.
      
       Po piąte - jeśli padniemy ofiarą nieprawidłowości, oszustwa itp., to pomoc w dochodzeniu swoich praw uzyskamy bezpłatnie od powiatowych lub miejskich rzeczników konsumentów. Znajdziemy ich w całej Polsce w urzędach miasta lub starostwach powiatowych. W Elblągu siedziba rzecznika mieści się przy ul. Saperów 14a; tel. 055 239 49 09. W przypadku zakupów za granicą pomoże Europejskie Centrum Konsumenckie www.konsument.gov.pl.
      
       Źródło: UOKiK
      
      
mk
Polub ten artykuł
Polub portEl.pl
A moim zdaniem...

Przeczytaj też co działo się w Elblągu wcześniej

Zamieszczenie następnej opinii do tego artykułu wymaga zalogowania

W formularzu stwierdzono błędy!

Ok
Dodawanie opinii
Aby zamieścić swoje zdjęcie lub avatar przy opiniach proszę dokonać wpisu do galerii Czytelników.
Dołącz zdjęcie:

Podpis:

Jeśli chcesz mieć unikalny i zastrzeżony podpis
zarejestruj się.
E-mail:(opcjonalnie)
A moim zdaniem...
  • florek No właśnie. UWAŻAJCIE NA PLATFORMĘ CYFROWEGO POLSATU ! Ta firma oszukuje klientów. Kupiłem dekoder u nichz warunkowym dostępem przedplatowym, zamówiłem umowę u Nich na Pakiet Familijny i dopiero po długiej walce z nimi po trzech miesiącach dostałem umowę. I co dziwne, mam oplacony pakiet familijny a Oni blokują mi kanały, ktore powinny być dostępne w Paliecie Familijnym tj. :POLSAT, TV4,TVP1,TVP2,Polsat News, TVSiedem, TVN, POLSAT SPORT, Eurosport. Wniosek z tego:Cyfrowy Polsat oszukuje swoich klientów, użttkowników. Dlatego, proszę, nie wierzcie reklamie w TV. (www. cyfrowypolsat. pl)
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0
    0
    florek(2009-07-04)
  • Ktoś wie na jakim kanale będzie transmisja w pogrzebu Michaela ??
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0
    0
    Fanoch(2009-07-04)
  • Dla Fanocha na Kanale Elbląskim. ..
  • Poszłam sobie w sobotę do jednego ze sklepów odzieżowych w centrum Ogrody. Tłum ludzi, wywieszki, że promocja, wyprzedaż itp. Na wieszaku promocyjnym wisiała bluzka - no, nawet niczego sobie, przymierzyłam, ładna. Stara cena była zaklejona nową 49,90 zł. Bluzka ładna, wzięłam do przymierzalni. Pomyślałam sobie - zerknę pod tą naklejkę, sprawdzę, ile ta bluzka kosztowała przed promocją. Odkleiłam delikatnie brzeg naklejki, a tu pod naklejką - cena 39 zł. Oczywiście bluzka trafiła z powrotem na wieszak, a moja noga w tym sklepie więcej nie postanie. Oszustom nie dam więcej zarobić.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0
    0
    nota bene(2009-07-06)
Reklama