UWAGA!

Porady dla kibiców przed Euro

31 spotkań piłkarskich, osiem miast, dwa kraje, różne zwyczaje sprzedawców oraz prawa konsumentów. Warto je poznać, aby wybierając się na mecze lub na wakacje na Ukrainę, wiedzieć, jak reklamować towary lub zaginiony bagaż.

Wiele osób wybiera się na mecze, które będą rozgrywane na Ukrainie. Rozbieżności w przepisach obowiązujących w krajach, na terenie których Euro będzie się odbywać, są na tyle duże, że polski Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów we współpracy z Ukraińską Państwową Inspekcję ds. Ochrony Praw Konsumenckich przygotował specjalny poradnik kibica wraz z ulotką zawierającą podstawowe informacje, które mogą się przydać w razie kłopotów.
      
       Granica
      
Do Polski obywatel UE wjeżdża na podstawie ważnego dokumentu potwierdzającego tożsamość, np. dowodu osobistego. Kibice spoza Unii muszą mieć paszport i wizę (jeżeli jest wymagana).
       Na Ukrainę wjeżdża się bez wiz, jeżeli jest się obywatelem UE, trzeba mieć przy sobie tylko ważny paszport. Można wtedy przebywać w tym państwie do 90 dni. Na granicy wypełnia się dokument migracyjny (rejestracyjny, tzw. migracijna karta), podając np. środek transportu/numer lotu, cel podróży (np. turystyczny) oraz adres hotelu lub osoby, u której będzie się nocować. Jeden uzupełniony egzemplarz trzeba mieć zawsze z sobą w razie kontroli aż do wyjazdu z państwa. Gdy się go zgubi, od razu należy skontaktować się z ambasadą Polski na Ukrainie. Kontakt: Ambasada Rzeczypospolitej Polskiej w Kijowie, 01034 Kijów, ul. Yaroslaviv val, 12. tel: +38 044 230 07 00; e-mail: kijow.amb.sekretariat@msz.gov.pl; www.kijow.polemb.net.
      
       Pieniądze
      
W Polsce płaci się złotymi (PLN, zł), na Ukrainie – hrywnami (UAH, грн.). Walutę swojego kraju można wymienić na miejscu w kantorze. Obcokrajowcy wymieniający walutę na Ukrainie muszą mieć dowód osobisty lub paszport.
       Ważne: wymieniając pieniądze w kantorze, zwróć uwagę na kurs sprzedaży waluty.
       Karty płatnicze są akceptowane w większości polskich sklepów, na Ukrainie nie jest to tak powszechne.
      
       Na zakupach
      
14 dni od momentu zakupu – w tym czasie można oddać nieużywaną rzecz kupioną na Ukrainie. W Polsce taka możliwość zależy od sprzedawcy – nie musi się na to zgodzić. Informacji o tym, czy polski sklep przyjmuje zwroty, należy szukać u sprzedawcy. W obu krajach konieczny jest dowód zakupu, np. paragon. Jeśli kupiona rzecz się zepsuła, konsument ma prawo do reklamacji. W Polsce to 2 lata od momentu zakupu, na Ukrainie – tyle, ile wskazał producent w gwarancji. Aby złożyć reklamację, należy skontaktować się ze sprzedawcą. W obu krajach będzie potrzebny paragon. W przypadku zakupu na Ukrainie niektórych produktów, najczęściej nieżywnościowych, należy podpisać kartę gwarancyjną lub paragon. Reklamacja produktu oznacza żądanie naprawy, wymiany lub zwrotu pieniędzy.
      
       Restauracje
      
W Polsce palenie tytoniu w restauracji jest dozwolone tylko w miejscach specjalnie wyznaczonych, na Ukrainie – nie ma takiego przepisu i można palić w lokalach. Na Ukrainie do rachunku automatycznie doliczany jest serwis, w Polsce informuje o tym menu. Zapytaj o to, zanim założysz zamówienie.
      
       Transport
      
Polska i Ukraina: bilet na autobus, tramwaj, pociąg można kupić na stacji lub w kiosku. Dodatkowo również u niektórych kierowców lub w pociągach u konduktora. Brak biletu kolejowego należy od razu zgłosić konduktorowi. W przeciwnym wypadku możesz zapłacić karę. Ważne: w każdym środku lokomocji bilet należy skasować natychmiast po rozpoczęciu podróży.
       Bilety na ukraińskie pociągi sprzedawane są z miejscówkami, na polskie – jest tak tylko w pociągach ekspresowych. W pozostałych składach pasażer decyduje, czy dopłaci i będzie mieć pewność, że nie będzie stał na korytarzu. Ważne: ukraiński konduktor zabiera bilet na początku podróży, oddaje około pół godziny przed przyjazdem na miejsce.
      
       Zgubiony bagaż
      
Gdy linia lotnicza zgubiła lub zniszczyła bagaż pasażera, na lotnisku powinien on koniecznie wypełnić specjalny formularz, tzw. PIR (Property Irregularity Report). Opisuje w nim swój bagaż i jego zawartość, dołącza kopię swojego dowodu tożsamości, bilet i potwierdzenie nadania bagażu.
      
       Taksówki
      
Polskie i ukraińskie taksówki są odpowiednio oznakowane. W Polsce po dotarciu na miejsce za kurs płaci się gotówką lub kartą, na Ukrainie – tylko gotówką. Cena za przejazd taksówką stojącą w popularnych turystycznie miejscach, przy lotniskach, dworcach może być wyższa niż za przejazd taksówką zamawianą przez telefon. Średnia cena za kilometr w Warszawie – 0,55 euro, w Kijowie – 0,22 euro. Do ceny doliczana jest opłata początkowa. Ważne: cena znajduje się także na naklejce umieszczonej na szybie taksówki.
      
       Samochód
      
W Polsce i na Ukrainie na podstawie prawa jazdy możesz swobodnie jeździć samochodem. W Polsce obowiązkowo każdy samochód musi mieć ubezpieczenie OC. Przekraczając granicę ukraińską autem, należy mieć zieloną kartę.
       Wynajem samochodu: koniecznie należy zapytać o to, co obejmują ubezpieczenie i cena, jakie dodatkowe opłaty przewiduje umowa (np. za usterki, dodatkowego kierowcę), czy wynajmujący określa limit kilometrów. Należy sprawdzić stan samochodu, a umowę sporządzić na piśmie. Ważne: zwracając auto, należy podpisać z pracownikiem protokół zdawczy, potwierdzający, że oddaje się auto bez usterek.
      
       Telefony
      
Przed przyjazdem warto uruchomić roaming. Ceny za połączenia w krajach UE są na zbliżonym poziomie, ale ponieważ Ukraina nie jest członkiem Unii, połączenia są droższe. Jeżeli podczas pobytu na Ukrainie zamierza się często dzwonić, warto kupić kartę lokalnego operatora.
      
       Bezpłatna pomoc konsumencka
      
Polska: 800 007 707 – infolinia konsumencka udzielająca porad prawnych w języku polskim i angielskim w czasie rozgrywek piłkarskich. Dostępna z telefonów stacjonarnych i komórkowych z terytorium Polski, pn.-pt. w godz. 9-17.
       Sieć Europejskich Centrów Konsumenckich – udziela bezpłatnie pomocy w razie problemów z przedsiębiorcami z krajów UE. Skargi można składać e-mailem (info@konsument.gov.pl), poprzez formularz na www.konsument.gov.pl lub telefonicznie +48 22 55 60 118. Obsługa w języku polskim i angielskim.
       Ukraina: +38 044 528 9205 – infolinia konsumencka obsługiwana przez Ukraińską Państwową Inspekcję ds. Ochrony Praw Konsumenckich.
      
       Źródło: UOKiK
      
oprac. mk

Najnowsze artykuły w dziale Poradnik

Artykuły powiązane tematycznie

Zamieszczenie następnej opinii do tego artykułu wymaga zalogowania

W formularzu stwierdzono błędy!

Ok
Dodawanie opinii
Aby zamieścić swoje zdjęcie lub avatar przy opiniach proszę dokonać wpisu do galerii Czytelników.
Dołącz zdjęcie:

Podpis:

Jeśli chcesz mieć unikalny i zastrzeżony podpis
zarejestruj się.
E-mail:(opcjonalnie)
A moim zdaniem...
  • Proszę zweryfikować swoje informacje. "Na granicy wypełnia się dokument migracyjny (rejestracyjny, tzw. migracijna karta)". To zdanie już od roku jest nieaktualne.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0
    0
    szaman(2012-05-22)
  • symp Po co Polakom pisać o możliwości płacenia kartą albo zakazie palenia w knajpach? Przecież i tak o tym wiedzą. Dobrze, gdyby artykuł był w języku obcym - w końcu jest przeznaczony dla turystów przyjeżdżających do Polski.
  • chciałabym uzupełnić artykuł o garść ważnych informacji dla osób chcących odwiedzić naszych wschodnich sąsiadów :) 2012.przemysl.pl Stronę nie jest tak łatwo znaleźć ale jest firmowana przez miasto więc powinna być wiarygodna. Mam nadzieję, że się komuś przyda.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0
    0
    monisia19(2012-06-05)
Reklama