UWAGA!

Drogi Czytelniku,

uprzejmie informujemy, że w związku z wejściem w życie Rozporządzenia o Ochronie Danych Osobowych stworzyliśmy zgodną z nim politykę prywatności. Regulacje RODO zmuszają nas do wystąpienia z prośbą do Ciebie o zaakceptowanie jego postanowień, chociaż z praktycznego punktu widzenia nic się nie zmienia w sposobie korzystania z naszego serwisu.

Jedyną rzeczą, która może budzić Twoje obawy jest profilowanie. Wyjaśniamy, że w naszym przypadku, tak jak dotychczas, skutkuje ono wyłącznie tym, że jeśli uprzednio byłeś/aś na stronie jakiegoś biura podróży, to z dużym prawdopodobieństwem nasi zaufani partnerzy reklamowi tacy jak Google serwować będą banery z widokami złocistych plaż.

Prosimy zapoznać się z polityką prywatności stosowaną na naszej stronie i zaakceptować jej postanowienia.

Może później

Postępowanie mediacyjne w Inspekcji Handlowej

Jednym z ustawowych zadań Inspekcji Handlowej jest podejmowanie mediacji w celu ochrony interesów i praw konsumentów. Postępowanie mediacyjne służy polubownemu zakończenia sporu cywilno-prawnego między konsumentem a przedsiębiorcą. Podejmowane jest na wniosek konsumenta lub z urzędu, gdy wymaga tego ochrona konsumenta.

W toku postępowania mediacyjnego przedsiębiorcy przedstawiane są roszczenia konsumenta, przepisy mające zastosowanie w sprawie oraz propozycja polubownego zakończenia sporu. Niestety, mediacja nie może być przeprowadzona, gdy przedsiębiorca nie wyrazi zgody na polubowne zakończenie sprawy.
     W pierwszym półroczu 2007 roku Delegatura Inspekcji Handlowej w Elblągu rozpatrzyła 104 wnioski o mediację. Tradycyjnie najwięcej, bo aż 79 wniosków o mediację, dotyczyło obuwia. Pozostałe wnioski dotyczyły mebli, sprzętu AGD i RTV, sprzętu komputerowego, odzieży, okularów, torebki i innych artykułów. Wnioski o mediację dotyczyły również usług takich jak pralnicza czy remontowo-budowlana.
     Główną przyczyną powstawania sporów cywilno-prawnych są rozbieżne stanowiska przedsiębiorców i konsumentów odnośnie przyczyn powstawania niezgodności towaru z umową. Zdaniem przedsiębiorców, najczęściej potwierdzonym opiniami rzeczoznawców, przyczyną występowania wad jest niewłaściwe użytkowanie i brak konserwacji towarów, szczególnie obuwia, a także naturalne zużycie podczas użytkowania czy uszkodzenia mechaniczne.
     Natomiast konsumenci są zdania, że skoro odpowiedzialność sprzedawcy trwa 2 lata, to w tym okresie mają prawo reklamować każdą wadę, niezależnie od przyczyn jej powstania, i żądać doprowadzenia towaru do stanu zgodnego z umową.
     Wszystkie wnioski o mediację są załatwiane poprzez wszczęcie postępowania mediacyjnego i wyznaczenie terminu mediacji lub terminu polubownego zakończenia sprawy.
     W pierwszym półroczu tego roku przeprowadzono 82 mediacje bezpośrednie i mediacje korespondencyjne, z czego w 54 przypadkach przedsiębiorcy zmienili swoje stanowisko na korzyść konsumenta. W 22 sprawach przedsiębiorcy nie zareagowali na pismo mediacyjne.
     W przypadku, gdy postępowanie mediacyjne nie zakończy się polubownie, konsumentowi pozostaje możliwość dochodzenia swych roszczeń przed Polubownym Sądem Konsumenckim (za zgodą stron) lub z powództwa cywilnego przed sądem powszechnym. Inspekcja Handlowa nie posiada środków przymusu pozwalających na wyegzekwowanie od przedsiębiorców zachowania zgodnego z roszczeniami konsumentów, mimo to w pierwszym półroczu znacznie wzrosło zainteresowanie postępowaniem mediacyjnym.
Radosław Rzepecki - Inspekcja Handlowa Elbląg
Polub ten artykuł
Polub portEl.pl
A moim zdaniem...
A moim zdaniem... (od najstarszych opinii)
  • Min. połowa Polaków, a tym samym połowa konsumentów, jest totalnymi analfabetami funkcjonalnymi i prawnymi. Wszyscy wiedzą, ze mają prawo do reklamacji, ale mało kto wie, że mamy też dość sporo obowiązków. Polacy nie czytają instrukcji użytkowania lub montażu zakupionego towaru i robią pewne rzeczy według swojego uznania. Później zaś, jak coś zaczyna szwankować z towarem, winny jest tylko sprzedawca. Konsument ma wtedy żale do każdego tylko nie do siebie.
  • Miszkurka2000 Racja!
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0
    0
    Miszkurka2000(2007-07-11)
Reklama