Długo wyczekiwany ciąg pieszo-rowerowy do Krasnego Lasu jest wreszcie gotowy. Inwestycja jak najbardziej potrzebna, dobrze wykonana, ale jak zawsze są elementy, które można by zrobić lepiej.
Ostatnie spore opady atmosferyczne wyraźnie ujawniły duży błąd projektowy - brak odwodnienia. Nowa inwestycja oddzieliła sąsiednie tereny od istniejącego rowu melioracyjnego i woda nie ma dokąd spływać. Wydawać mogłoby się, że po ogromnej wpadce ze zmodernizowanym szlakiem w Bażantarni drugi raz sytuacja tego typu nie powtórzy się. A tu proszę - déjà vu. Wprawdzie rwącej rzeki raczej tu nie będzie, ale woda może wezbrać i stworzyć ogromną kałużę. Po za tym taki nieplanowany zbiornik wodny nie jest obojętny dla nawierzchni drogi.
Drugą kontrowersyjną kwestią jest oznakowanie poziome. Na całej długości wymalowano linię poziomą (w zamyśle oddzielającą część pieszą od rowerowej) i dodatkowo co ok. 50 metrów dwa znaki P-23 “Rower”. Oznakowanie jest oczywiście poprawne tylko, czy w tym miejscu rzeczywiście potrzebne? Elbląg nie dba o istniejącą infrastrukturę rowerową, więc można mieć obawy, czy to oznakowanie będzie regularnie konserwowane. Podstawą wątpliwości jest właśnie akcja odmalowywania w całym mieście znaków P-23 “Rower”. Pierwsza od dekady i w dodatku bezrefleksyjna - symbole są odtwarzane w tym samym miejscu i położeniu jak wcześniej, a nie zawsze był to sposób prawidłowy. W dodatku całość jest robiona na zimę (sic!), w przeciwieństwie oznakowania na jezdniach, które było konserwowane wiosną.
Przy tej nowej inwestycji mamy chyba tyle “rowerków” co w całym mieście, co pokazuje, jak duże są dysproporcje infrastrukturalne. Powtarzam, że oznakowanie jest poprawne, tylko zbędne na peryferiach. Nawet jeżeli były obawy co do bezpieczeństwa uczestników ruchu, to przy tej inwestycji i tak zawsze odpowiedzialność za wypadek będzie ponosić rowerzysta. Tak stanowią przepisy dotyczące ciągu pieszo-rowerowego, którym ta inwestycja jest. Zamiast znaku C13/16 “Droga dla pieszych i rowerów” w wersji dzielonej w pionie (wskazanie po jednej stronie ruchu rowerowego a po drugiej pieszego) powinna pojawić się wersja pozioma (niewskazująca konkretnego zachowania). Chyba, że ta cała inwestycja jest zwiastunem nowego etapu dla dróg rowerowych w Elblągu. Coroczne odmalowywanie oznakowania poziomego, zimowe odśnieżanie, łatanie dziur oraz weekendowe kompleksowe naprawy najgorszych odcinków. Marzenia...
Drugą kontrowersyjną kwestią jest oznakowanie poziome. Na całej długości wymalowano linię poziomą (w zamyśle oddzielającą część pieszą od rowerowej) i dodatkowo co ok. 50 metrów dwa znaki P-23 “Rower”. Oznakowanie jest oczywiście poprawne tylko, czy w tym miejscu rzeczywiście potrzebne? Elbląg nie dba o istniejącą infrastrukturę rowerową, więc można mieć obawy, czy to oznakowanie będzie regularnie konserwowane. Podstawą wątpliwości jest właśnie akcja odmalowywania w całym mieście znaków P-23 “Rower”. Pierwsza od dekady i w dodatku bezrefleksyjna - symbole są odtwarzane w tym samym miejscu i położeniu jak wcześniej, a nie zawsze był to sposób prawidłowy. W dodatku całość jest robiona na zimę (sic!), w przeciwieństwie oznakowania na jezdniach, które było konserwowane wiosną.
Przy tej nowej inwestycji mamy chyba tyle “rowerków” co w całym mieście, co pokazuje, jak duże są dysproporcje infrastrukturalne. Powtarzam, że oznakowanie jest poprawne, tylko zbędne na peryferiach. Nawet jeżeli były obawy co do bezpieczeństwa uczestników ruchu, to przy tej inwestycji i tak zawsze odpowiedzialność za wypadek będzie ponosić rowerzysta. Tak stanowią przepisy dotyczące ciągu pieszo-rowerowego, którym ta inwestycja jest. Zamiast znaku C13/16 “Droga dla pieszych i rowerów” w wersji dzielonej w pionie (wskazanie po jednej stronie ruchu rowerowego a po drugiej pieszego) powinna pojawić się wersja pozioma (niewskazująca konkretnego zachowania). Chyba, że ta cała inwestycja jest zwiastunem nowego etapu dla dróg rowerowych w Elblągu. Coroczne odmalowywanie oznakowania poziomego, zimowe odśnieżanie, łatanie dziur oraz weekendowe kompleksowe naprawy najgorszych odcinków. Marzenia...