UWAGA!

Drogi Czytelniku,

uprzejmie informujemy, że w związku z wejściem w życie Rozporządzenia o Ochronie Danych Osobowych stworzyliśmy zgodną z nim politykę prywatności. Regulacje RODO zmuszają nas do wystąpienia z prośbą do Ciebie o zaakceptowanie jego postanowień, chociaż z praktycznego punktu widzenia nic się nie zmienia w sposobie korzystania z naszego serwisu.

Jedyną rzeczą, która może budzić Twoje obawy jest profilowanie. Wyjaśniamy, że w naszym przypadku, tak jak dotychczas, skutkuje ono wyłącznie tym, że jeśli uprzednio byłeś/aś na stronie jakiegoś biura podróży, to z dużym prawdopodobieństwem nasi zaufani partnerzy reklamowi tacy jak Google serwować będą banery z widokami złocistych plaż.

Prosimy zapoznać się z polityką prywatności stosowaną na naszej stronie i zaakceptować jej postanowienia.

Może później

Perspektywy 2021. Jak oceniono elbląskie szkoły?

 
Elbląg, Perspektywy 2021. Jak oceniono elbląskie szkoły?
Fot. Anna Dembińska, arch. portEl.pl

Perspektywy publikują co roku rankingi szkół średnich i wyższych. Znamy już wyniki najnowszego rankingu przedstawiającego 1000 najlepszych liceów i 500 najlepszych techników. Jak prezentują się w nim elbląskie szkoły?

Liczby, tabele, tytuły

- W tegorocznym rankingu wzięto pod uwagę dane 2186 liceów ogólnokształcących i 1743 techników, które spełniły tzw. kryterium wejścia: maturę w czerwcu 2020 r. zdawało w nich minimum 12 maturzystów, a wyniki średnie z języka polskiego i matematyki zdawanych obowiązkowo były nie niższe niż 0,75 średniej krajowej – informują Perspektywy.

Na początku warto zaznaczyć, że elbląskich placówek oświatowych w rankingu jest więcej niż w zeszłym roku: osiem, nie sześć jak w 2020. Z drugiej strony można zaobserwować spadek elbląskich szkół w zestawieniu.

W rankingu głównym liceów brano pod uwagę sukcesy w olimpiadach, wyniki matur z przedmiotów obowiązkowych i dodatkowych. Tak jak w zeszłym roku najwyżej uplasowało się II Liceum Ogólnokształcące z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Kazimierza Jagiellończyka, które otrzymało 170 miejsce i tytuł "złotej szkoły", szkoła zajęła szóste miejsce w rankingu wojewódzkim. W zeszłym roku II LO miało 135 lokatę. 319 miejsce zajęło Niepubliczne LO Regent z Oddziałami Dwujęzycznymi (srebrna szkoła), elbląskie podium zamyka Publiczne LO Zakonu Pijarów z 433 miejscem (również srebrna szkoła, w zeszłym roku liceum miało 379 lokatę).

Kolejne pozycje w rankingu i tytuł brązowej szkoły otrzymały I LO im. Juliusza Słowackiego (633 miejsce, rok temu 552), Ogólnokształcąca Szkoła Muzyczna II st. - ZPSM (815 miejsce) i III LO im. Jana Pawła II (957 miejsce, w zeszłym roku 545).

Jeśli chodzi o technika, to tak jak w zeszłym roku w rankingu znalazło się technikum w Zespole Szkół Mechanicznych (194 miejsce i tytuł srebrnej szkoły, rok temu 229 miejsce) i Technikum im. Flagi Polski – ZSEiO (375 miejsce i tytuł brązowej szkoły, rok temu 350 miejsce). W przypadku rankingu głównego techników prócz sukcesów w olimpiadach i wyników matur brano pod uwagę egzamin zawodowy.

 

Nie tylko wyniki

- Na poziom nauczania w szkole składa się bardzo wiele czynników – podkreśla Agnieszka Jurewicz, dyrektor II LO, które kolejny raz zajęło najwyższą pozycję wśród elbląskich szkół. - Żeby osiągnąć wysoką pozycję, potrzebna jest praca całej społeczności szkolnej. W naszej szkole maturę zdaje ok. 180 osób, które mają różną sytuację życiową. Ten rok nie był łatwy, jak dla wszystkich szkół. Musieliśmy się przestawić na nauczanie zdalne i uważam, że wyszliśmy z tego obronna ręką, choć wcześniej byliśmy oczywiście pełni obaw, na ile te metody będą efektywne.

 

Agnieszka Jurewicz przypomina, że w rankingu brane są pod uwagę olimpiady i konkursy, które stanowią świadectwo pracy nauczycieli i uczniów. Wskazuje też, że według tzw. wskaźnika Edukacyjnej Wartości Dodanej, uczniowie wychodzą z II LO z większym potencjałem edukacyjnym niż podczas rozpoczęcia nauki.

II Liceum Ogólnokształcące, zachowując tytuł złotej szkoły, ma jednak niższą lokatę niż w poprzednim roku.

- Oczywiście chciałoby się więcej – mówi dyrektor II LO. - Z drugiej jednak strony, w szkole nie liczą się tylko wyniki, my pracujemy z człowiekiem. Ważne są także kwestie takie jak wsparcie psychologiczne uczniów czy socjalizacja. Stawiamy w dużym stopniu na naukę, ale nie tylko to jest dla nas istotne – podkreśla Agnieszka Jurewicz. - Cieszymy się z wysokich wyników, to jest bardzo dobre, ale nie jest dla nas istotne, czy jesteśmy parę pozycji wyżej czy niżej. Młody człowiek przychodzi do szkoły z talentami, możliwościami, pracowitością, ale też z obawami i problemami. Niektórzy mówią o wynikach, a my mówimy Kasia, Basia, Franek, a więc o konkretnych osobach, o których wiemy, jakie mają doświadczenia, jakie problemy. Dla niektórych sukcesem będzie matura zdana na 100 proc., a dla drugiego po prostu zdanie egzaminu. Cieszymy się oczywiście, że kolejny raz jesteśmy „złotą szkołą”, że jesteśmy wśród 200 najlepszych liceów w kraju.

- W jednym roku mamy lepsze wyniki, w drugim gorsze. Trudno to komentować i szukać konkretnych przyczyn – mówi Beata Orzech, dyrektor III Liceum Ogólnokształcącego w Elblągu. - Wiele zależy także od tego, jaki jest nabór, jakie są możliwości uczniów – dodaje.

Dyrektor III LO wskazuje, że wpływ na funkcjonowanie szkół ma także nauka zdalna.

- Oczywiście wszyscy mieli ten sam problem, nie dotyczy to tylko naszej szkoły – podkreśla. - Jednak gdy trafi się słabsza klasa, łatwiej motywować uczniów do nauki w szkole, trudniej w przypadku pracy zdalnej – zaznacza. Dodaje, że lepsi uczniowie w szkołach mają większą motywację do pracy także w przypadku edukacji zdalnej.

 

"Wykorzystać potencjał uczniów"

Swój wynik w stosunku do zeszłorocznego rankingu poprawił Zespół Szkół Mechanicznych.

- Trudno się z tego nie cieszyć, jest to wskaźnik, który sprawia, że samopoczucie jest lepsze – przyznaje Mariusz Bachanek, dyrektor ZSM. - W zeszłym roku byliśmy na trzecim miejscu w województwie, w tym roku jesteśmy na szóstym, awansowaliśmy z kolei w zestawieniu ogólnokrajowym z 229 na 194 miejsce. W kolejnych latach notujemy postęp – podkreśla dyrektor. - Sądzę, że pracujemy tak, jak szkoła pracować powinna, jesteśmy normalną polską szkołą, większość placówek ma pewnie podobne problemy do naszej. Zeszły rok był specyficzny, mieliśmy uczniów kwalifikujących się do krajowych finałów konkursów, ale z wiadomych względów te się nie odbyły. Z drugiej strony takie same zasady odnosiły się do wszystkich szkół, nie tylko my ponieśliśmy tego rodzaju straty. Na całości zaważyły egzaminy zawodowe i maturalne.

Mariusz Bachanek podkreśla, że szkoła prowadzi swoje analizy wewnętrzne dotyczące edukacji uczniów.

- Dla nas ważne jest to, żeby wykorzystać potencjał uczniów, którzy do nas przychodzą, żeby go nie nie zaprzepaścić – zaznacza. - Martwi nas wszystko to, co zostaje osiągnięte poniżej możliwości ucznia, cieszy to, co powyżej. To jednak zależy od wysiłku wszystkich: zawsze powtarzam uczniom, że efekt końcowy to nie zasługa samych uczniów, samych nauczycieli, dyrekcji czy pracowników administracji, ale wypadkowa działań każdego. Jeśli jest współdziałanie, są efekty – konkluduje dyrektor.

Perspektywy przygotowują też dodatkowe rankingi: Ranking Maturalny Liceów Ogólnokształcących 2021, Ranking Maturalny Techników 2021 oraz Ranking Szkół Olimpijskich 2021. Więcej tutaj.

TB
Polub ten artykuł
Polub portEl.pl
A moim zdaniem...

Przeczytaj też co działo się w Elblągu wcześniej

Zamieszczenie następnej opinii do tego artykułu wymaga zalogowania

W formularzu stwierdzono błędy!

Ok
Dodawanie opinii
Aby zamieścić swoje zdjęcie lub avatar przy opiniach proszę dokonać wpisu do galerii Czytelników.
NOWOŚĆ! Dział "A moim zdaniem" obsługuje hashtagi.
Dołącz zdjęcie:

Podpis:

Jeśli chcesz mieć unikalny i zastrzeżony podpis
zarejestruj się.
E-mail:(opcjonalnie)
  • Polski system szkolnictwa to dno i wodorosty. Zmieniłbym kilka rzeczy na wzór tych zachodnich, czyli: 1.Krótsze wakacje - 1 miesiąc, a resztę rolnych dni rozłożył m. in na ferie jesiennie, itp, odejść od systemem klas. Uczeń sam wybierałby ile chce godzin z danego przedmiotu i każdy uczeń z osobna miałby oddzielny, indywidualny plan lekcji. Takie coś działa, takie coś już istnieje, takie coś jest doskonałym systemem nauczania, dlaczego nie ma tego w Polsce?
  • @Jjrr - Zapomniałem dodać o 8 godzinnym systemie lekcyjnym. Lekcje były by przyjemniejsze, bardziej elastyczne i każdy spędzałby w szkole tyle czasu ile spędza się w szkole. Żadnych orać domowych, żadnych korepetycji, wszystko uczeń robiłby w szkole
  • Słabe wyniki, są efektem braku podwyżek, (w zeszłym roku były dwie )zbyt rzadkich strajków. Zbyt małego zaangażowania się w wybory samorządowe.
  • @Gustaw . - O strajku nauczyciele nie chcą słyszeć. po ostatnim tak się skompromitowali że do tej pory im wstyd to był strzał w stopę i kolano jednoczesnie Hashtagi: #Przerazony
  • Dzieci nie uczą się dla siebie (a szkoda!)ale dla ocen. rodziców lub wcale. Brak im jakiejkolwiek motywacji a jesli rodzic nie zachęci, nie pomoże (bo nie ma czasu, ochoty itp. )to już w ogóle kiepsko
  • Boże dzieciaki uczcie się bo inaczej wyrośnie z was taki komunista jak jeden towarzysz z Elbląga
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    17
    13
    Wróg lewaka Roberta K(2021-01-29)
  • drugie miasto w wojewodztwie ma 6 miejsce w rankingu i to jest sukces, no brawo, to jest wręcz mistrzostwo świata; )
  • @Trgedyja - Trgedyjo, Tak to sukces, jeśli szkoła ciągle jest wśród złotych liceów w Polsce. II LO 170 m. I LO 633 m. III LO 957 m. To samo miasto, to samo środowisko, te same możliwości, ale oczywiście pretensje do II. Można wiedzieć jakie sukcesy masz Trygedyjo na swoim koncie? Warto się pochwalić, chętnie pogratuluję
  • Tylko Elbląga Żal. Czy zostaną rozliczeni dyrektorzy szkół i czy zatem zostaną rozpisane prawdziwe konkursy? Panie dyrektorki z II i III LO -tłumaczenie jak ucznia 5 klasy Szkoły Podstawowej, czy Wy się słyszycie? Jedynie ZSM widać daje radę.
  • @Jjrr - Wszystko przed Tobą, do dzieła! Pewnie nie tylko w tej dziedzinie masz wiele pomysłów. Może radnym albo posłem zostaniesz. Masz mój głos:)
  • @Jjrr - System szkolnictwa ma wypuszczać głupie zombi, które wykonują tylko polecania. Żadnej nauki myślenia, żadnej logiki. Ģłupim ludem do tego wierzącym w gusła łatwo się steruje.
  • @Komedyja - Nie ma co strzelać focha, nie ma czym chwalić się, nawet na tle województwa wypadamy słabo i nie chodzi o sam II ogólniak ale o wszystkie szkoły. Rzeczywiście w TM dyrektor to człowiek na właściwym miejscu, i co roku coraz lepiej i to może cieszyć
Reklama