UWAGA!

Drogi Czytelniku,

uprzejmie informujemy, że w związku z wejściem w życie Rozporządzenia o Ochronie Danych Osobowych stworzyliśmy zgodną z nim politykę prywatności. Regulacje RODO zmuszają nas do wystąpienia z prośbą do Ciebie o zaakceptowanie jego postanowień, chociaż z praktycznego punktu widzenia nic się nie zmienia w sposobie korzystania z naszego serwisu.

Jedyną rzeczą, która może budzić Twoje obawy jest profilowanie. Wyjaśniamy, że w naszym przypadku, tak jak dotychczas, skutkuje ono wyłącznie tym, że jeśli uprzednio byłeś/aś na stronie jakiegoś biura podróży, to z dużym prawdopodobieństwem nasi zaufani partnerzy reklamowi tacy jak Google serwować będą banery z widokami złocistych plaż.

Prosimy zapoznać się z polityką prywatności stosowaną na naszej stronie i zaakceptować jej postanowienia.

Może później

Będziemy mieć tramwaje takie, jak w Gdańsku

 
Elbląg, Będziemy mieć tramwaje takie, jak w Gdańsku
Reklama

Wiemy już jak będą wyglądały dwa tramwaje zakupione dla Elbląga w Augsburgu. Znamy ich ceny oraz koszty modernizacji! Czy dwa  26-metrowe wagony przypadną do gustu elblążanom? Tego nie wiemy. O ich wadach i zaletach oraz o kosztach rozmawiamy z Bogdanem Kalińskim, dyrektorem spółki Tramwaje Elbląskie.

- Czy wagony M8C zakupione w Augsburgu były drogie?
       Dyrektor spółki Tramwaje Elbląskie Bogdan Kaliński: - Zakup tramwajów z Ausburga był okazjonalny i naprawdę niski. Za każdy z dwóch w pełni sprawnych wagonów zapłaciliśmy 13 tys. euro. Transport do Polski wyniósł 6 tys. euro za sztukę. Modernizacja każdego z dwóch zakupionych wagonów będzie nas kosztować 980 tys. zł. Prace te wykona firma Modertrans z Poznania. Ta sama, która modernizowała np. wszystkie wagony dla Gdańska. Tramwaje te, można powiedzieć, że po modernizacji będą praktycznie nowymi wozami. Koszt wydaje się być wysoki, ale firma, która nam to zrobi musi rozebrać cały tramwaj na części pierwsze, wszystko przejrzeć, sprawdzić, wadliwe elementy wymienić i następnie złożyć w całość.
      
       - Nie każdemu ten zakup się spodobał...
       - Powiem wprost: - przeciwnicy tramwajów w Elblągu obrzydzają nasz nowy zakup mówiąc, że te wagony to "szroty", "bombaje" czy pochodzące z demobilu. Prawda jest jednak taka, że dużo bogatsze miasta od Elbląga na taki tabor się zdecydowały i bardzo sobie tę inwestycję chwalą. Mówię tu m. in. o Gdańsku, Krakowie, Poznaniu czy Szczecinie. Wszędzie tam miasta sprowadziły używane tramwaje i z powodzeniem ich nadal używają. Nowe wagony są drogie. Przykładowo 20-metrowy, niskopodłogowy tramwaj kosztuje co najmniej 7 milionów złotych, a najtańszy 26-metrowy z częścią niskiej podłogi to koszt nie mniej niż 3,5 miliona złotych. Dlatego też większość miast decyduje się na zakup i modernizację wagonów np. z Niemiec. Przykładowo, w ostatnim czasie Gdańsk zakupił i zmodernizował 46 tramwajów 26-metrowych takiego samego typu, na jaki my się zdecydowaliśmy.
      
       - Jaki jest zakres modernizacji wagonów M8C dla Elbląga?
       - Modernizacja ma na celu podniesienie walorów eksploatacyjnych, jak chociażby wprowadzenie członu niskopodłogowego i stworzenie w nim miejsc do przewozu wózków dziecięcych czy też inwalidzkich, a także walorów estetycznych. Będą to wagony dwukierunkowe. Może to okazać się bardzo przydatne w przypadku wykonywania napraw czy remontów pętli lub wyłączenia pewnej części torowiska z użytkowania. Posiadają również drzwi otwierane z dwóch stron pojazdu. Są one wyposażone w systemy monitoringu zewnętrznego i wewnętrznego, które zostaną przystosowane do elbląskich warunków. Wagony, które my kupiliśmy pochodzą z roku 1985 i woziły pasażerów w Augsburgu. Były produkowane od początku lat 70-tych praktycznie do końca lat 90-tych. Tramwaje tego typu są cały czas eksploatowane w wielu niemieckich miastach.
      
       - Czy augsburskie wagony bardzo odbiegają standardami np. od tych z Pesy?

       - Nie ukrywam, że wagony Pesa to najnowsza generacja techniczna z silnikami prądu przemiennego w obwodzie głównym. Natomiast zakupione wagony M8C są zasilane silnikami prądu stałego. I to jest podstawowa różnica między nimi.
      
       - Jakie będą barwy "nowych - starych" tramwajów?
       - Barwy pojazdów komunikacji miejskiej w Elblągu zostały wybrane przez mieszkańców 2006 roku w momencie wprowadzenia do eksploatacji pojazdów Pesa 121N. Taka kolorystyka obowiązuje więc nie tylko tramwaje, ale również autobusy miejskie. Projekt kolorystyczny pojazdów na zewnątrz i wewnątrz został przygotowany przez specjalistów z Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu przy współpracy z Pesą. My również braliśmy czynny udział w tym procesie tworzenia. Docelowo wszystkie tramwaje i autobusy miejskie mają być pomalowane w identyczne barwy i na żadnym z tych pojazdów nie będzie zewnętrznych reklam.
      
       - Jak będzie się rozwijać elbląska komunikacja tramwajowa w najbliższym czasie?
       - Na lata 2014-2020 są zaplanowane środki z budżetu unijnego na komunikację miejską w polskich miastach. W przyjętej przez radę miasta a opracowanej przez ZKM strategii rozwoju komunikacji w Elblągu zakłada się na te lata 57 mln zł. Niektórzy mówią, że to są bardzo duże pieniądze. Tak naprawdę jest to niewielka kwota. Mając na uwadze wizję kursowania tramwaju po ul. Mazurskiej czy 12 Lutego i innych a jednocześnie kupna nowego taboru to 57 mln zł jest ledwie kroplą w morzu potrzeb. Takie pieniądze nie wystarczą nawet na zakup choćby 10 nowych wagonów z Pesy. A co z remontami istniejących linii i powstawaniem nowych? A co z utrzymaniem nowych wagonów? Bo przecież przykładowo przesiadając się z "malucha" do mercedesa to nie tylko liczy się koszt zakupu nowego auta. Musimy się liczyć z wyższymi kosztami jego utrzymania. Podobnie jest z tramwajami. Utrzymanie techniczne "ogórków" jest blisko dziesięciokrotnie wyższe niż konstalowskich wagonów serii 805Na. Władze miasta i radni muszą też mieć świadomość tego, że koszt utrzymania komunikacji miejskiej stale będzie rósł. Czy nam się to podoba, czy nie, ale takie są realia.
      
rozmawiał Witold Sadowski
Polub ten artykuł
Polub portEl.pl
..., a moim zdaniem
..., a moim zdaniem (od najstarszych opinii)
Pokazuj od
najnowszych
Pokazuj od budzących
największe emocje
  • Niech zmienią te barwy! Biel i czerwień połączona złotą linią to byłby by prawdziwe barwy miejskie. I dodatkowo na przedzie widoczny herb miasta.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0 0
    emek(2013-04-18)
  • Po pierwsze wagony tramwajowe - na wagonach powinny byc ładne pejzaże jak na niektórych ciężarówkach na zachodzie. Ten tramwaj długi i ciekawy. Jak najszybciej powinny być w Elblągu. KIEDY pojawią się w Elblągu autobusy przegubowe na niektórych liniach -jest ciasno. Mam pytanie DLACZEGO olsztyn zgarnął wszystką kasę na rozwój Polski wschodniej i za te pieniądze buduje linie tramwajowe i zakupi nowe wszystkie wagony tramwajowe. SKANDAL!!!!!
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0 0
    (2013-04-18)
  • 11 wagonów wycofano i co ryksze kupiono bo zabraknie wagonów jak ruszy komunikacja tramwajowa po całym Elblągu.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0 0
    (2013-04-18)
  • 21 września 2012 r. Solaris podpisał umowę o wartości 120,5 mln zł[32] na dostawę 15 tramwajów dla miasta Olsztyna. Wszystkie pojazdy mają być dostarczone odbiorcy w drugiej połowie 2014 r. [22]. To chyba nie wszyscy kupują z demobilu :)
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0 0
    (2013-04-18)
  • A nie prościej było dogadać się z Alstomem na kupno tramwai od nich ??
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0 0
    (2013-04-18)
  • Szczecin dostał dofinansowanie 115 ml na zakup nowych tramwajów, więc niektóre miasta jednak mogą. ..
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0 0
    sart(2013-04-18)
  • Gosc co gada o rykszach... A moze wolisz te graty ktore zostaly wycofane? Ciesz sie tym co daja bo to nie tanie pazerniaku. A daja duzo. Przydadza sie takie wagony. Najwazniejsze ze bezpieczne a ty narzekasz. Jeszcze cos? Jezdzij autobusami albo autem i po problemie...
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0 0
    Czytelnik_MOBI_46740(2013-04-18)
  • Znowu złom kupujemy, Gdańsk się z tych tramwajów dawno wycofuje na rzecz niskopodłogowej PESY. Te tramwaje są tylko o jedna generację nowsze od naszych "Helmutów".
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0 0
    cpt. Bolo(2013-04-18)
  • I o jedną generację młodsze od Pes.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0 0
    (2013-04-18)
  • DO -Czytelnik MOBI. .. .obiecują gruszki na wierzbie a ty łykasz i krytykujesz innych. Tramwaje już dawno powinny trafić do Elbląga. TYLKO jest tak jak się pali to dopiero zaczynają dyskusję a Elblążanie cierpliwi i pogonią kogo trzeba jak w referendum.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0 0
    (2013-04-18)
  • I znowu sprowadzaja stare zdezelowane zlomy w ktore juz zdazyli napierdziec niemcy czy austryjacy. w elblagu potrzeba pilnie 15 nowych tramwajow a nie jakies 2 wyeksploatowane zlomy ktore maja juz 20 lat!!!! granda! za co te podwyzki biletow skoro pasazerowie sa wozeni tymi zlomammi w skandalicznych warunkach ponizej jakichkolwiek standardow? Dodatkowo zaden tramwaj nie posiada nawet klimatyzacji!!! Kiedy nastapia jakies zmiany ludzi w ZKMie i tramwajach elblaskich? obecnych prezesow i dyrektorow nalezy przegonic w diably. skandal!!!
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    1 0
    ursus(2013-04-18)
  • teraz doczytalem z ete tramwaje sa z 1985 roku czyli maja 28 lat!!! a ten facet z tramwajow elblaskich mowi ze to nie sa zlomy???!! toc to juz sie nadaje do muzeum!!! Matko znowu wciskaja nam tandete i mowia ze to zloto!! niczym rumuni z tombakiem. Nie dajmy sie oszukac, w TE tzreba zrobic przesiew i wyrzucic kilka szkodnikow. Olsztyn buduje cale linie tramwajowe od poczatku i kupuje nowe tramwaje ciekawe skad dostali na to pieniadze? Padziewski i protas powinni zostac takze odwolani jak nowaczyk
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    1 0
    ursus(2013-04-18)
Reklama