
Nowe egzaminy teoretyczne, nowa droga składania dokumentów, nowe ceny czyli nowe przepisy dotyczące prawa jazdy. Od 19 stycznia ma nam się jeździć lepiej i bezpieczniej, na razie jednak do egzaminu nie przystąpiła jeszcze żadna osoba.
Od 19 stycznia pojawiło się wiele zmian dotyczących prawa jazdy. Jedną z nich jest profil kandydata na kierowcę (PKK), który zasadniczo zmienia drogę składania dokumentów ( więcej informacji tutaj). Od teraz kandydat na kierowcę będzie musiał zgłosić się do właściwego dla miejsca zamieszkania organu - Urzędu Miejskiego (jeżeli mieszka w Elblągu) lub Starostwa Powiatowego (jeżeli mieszka w okolicach Elbląga) i złożyć komplet dokumentów, a wśród nich m.in. wniosek zawierający dane osobowe, orzeczenie lekarskie stwierdzające brak przeciwwskazań zdrowotnych do kierowania pojazdami mechanicznymi czy kolorową fotografię o wymiarach 3,5 na 4,5 cm (szczegółowe informacje tutaj). PKK obejmuje tych, którzy będą chcieli zdobyć prawo jazdy po 19 stycznia.
– Do tej pory zgłosiło się osiem osób, którym wygenerowano PKK – wyjaśnia Krzysztof Łubniewski z Referatu Obsługi Kierowców Urzędu Miejskiego w Elblągu. – Wszystkie ośrodki są zalogowane do systemu, niektóre ośrodki pobrały już PKK.
Ośrodki Szkolenia Kierowców mają zagwarantowaną podstawową wersję oprogramowania, która pozwala łączyć się ze starostwem.
– Ośrodki szkolenia kierowców nie kupowały żadnego oprogramowania. Każdy ośrodek dostał login oraz hasło, dzięki nim może wejść na daną stronę internetową i ma podgląd tych PKK, które wprowadziliśmy. W wersji podstawowej ośrodki mają możliwość ściągnięcia od nas PKK oraz wysłania PKK do nas, działa to bez problemu – dodaje Krzysztof Łubniewski.
Niemniej od 19 stycznia ośrodki szkolenia kierowców również muszą zgłaszać do organu, któremu podlegają chociażby datę egzaminu wewnętrznego czy rozpoczęcia kursu, czego do tej pory robić nie musiały.
– Dobrze, gdyby można było to robić przez ten sam system, ale za tę funkcję trzeba by było dodatkowo płacić, dlatego uzgodniono, że na razie takie informacje będziemy wysyłać mailem – mówi właściciel jednego z elbląskich OSK.
Jak wyjaśnia Zbigniew Lichuszewski, dyrektor Wojewódzkiego Ośrodka Ruchu Drogowego w Elblągu, pierwsze egzaminy wg nowych zasad odbędą się 15 lutego, natomiast na egzamin teoretyczny wg nowych zasad zapisało się 11 osób.
Nie taki diabeł straszny?
Przypomnijmy, egzamin teoretyczny dla każdej kategorii prawa jazdy będzie składał się z części podstawowej, która dotyczyć będzie wiedzy ogólnej. System wygeneruje 20 pytań w czasie rzeczywistym, zawierającym filmy, sytuacje lub zdjęcia. Na przeczytanie pytania i ocenę sytuacji zdający ma 20 sekund, po czym na udzielenie odpowiedzi 15 sekund czyli łącznie do dyspozycji ma 35 sekund. Wyboru dokonuje się pomiędzy odpowiedzą „tak” lub „nie”. Po rozwiązaniu 20 pytań następuje część specjalistyczna dotycząca wiedzy szczegółowej odnośnie poszczególnych kategorii. System wygeneruje 12 pytań w czasie rzeczywistym, zawierającym zdjęcia lub pytania. Na przeczytanie pytania i udzielenie odpowiedzi zdający ma 50 sekund, wyboru dokonuje się spośród trzech podanych odpowiedzi, z czego tylko jedna jest poprawna. Osoba egzaminowana będzie mogła poprawiać odpowiedzi zanim przejdzie do następnego pytania. Maksymalna suma punktów możliwych do uzyskania na egzaminie wyniesie 74. Osoba egzaminowana uzyska pozytywny wynik z części teoretycznej w przypadku uzyskania 68 punktów. Czas trwania egzaminu nie zmienił się.
– Baza pytań państwowych jest tajna, więc pytania na egzaminie wewnętrznym są zrobione „na wzór” tych państwowych, niemniej wszystko jest na takich samych zasadach, jest tyle samo czasu, zdający musi zdobyć tyle samo punktów – mówi właściciel jednej z elbląskich OSK i dodaje, że skończył się etap „nauki na pamięć”. – Na razie kursanci są przerażeni tym, co się pisze na ten temat czyli że mało ludzi zdaje. A moim zdaniem nie ma się czego bać. Ten test jest chyba nawet łatwiejszy niż ten, który był do tej pory, tylko trzeba najpierw przeczytać pytania, dopiero potem włączyć filmik i odpowiadać na pytanie. Robiłem ten test i za pierwszym razem go nie zdałem, właśnie dlatego, że za bardzo nie wiedziałem jak działa system. Później już takiego problemu nie było.
Ceny w górę
Do 19 stycznia 2013 r. opłata za egzamin teoretyczny dla kat. A, A1, B, B1, C, C1, D, D1 oraz T wynosiła 22 zł, natomiast cena egzaminu praktycznego wahała się od 112 zł (kat. B) do 195 zł (kat. C1+E, C+E, D1+E, D+E), przy czym zarówno w przypadku egzaminu teoretycznego, jak i praktycznego zmieniała się opłata za egzamin poprawkowy.
Obecnie ceny są ujednolicone, niezależne od tego, czy kandydat podchodzi do egzaminu po raz pierwszy czy przystępuje do egzaminu poprawkowego. I tak za egzamin teoretyczny trzeba będzie zapłacić 30 zł (dla kat. AM, A, A1, A2, B, B1, C, C1, D, D1, T), natomiast ceny egzaminu praktycznego wahają się od 140 zł (kat. AM, B) do 245 zł (kat. C1+E, C+E, D1+E, D+E).
Zmianie ulegnie również opłata za wydanie dokumentu, z 84 zł na 100 zł (plus 50 gr opłaty ewidencyjnej).
– Do tej pory zgłosiło się osiem osób, którym wygenerowano PKK – wyjaśnia Krzysztof Łubniewski z Referatu Obsługi Kierowców Urzędu Miejskiego w Elblągu. – Wszystkie ośrodki są zalogowane do systemu, niektóre ośrodki pobrały już PKK.
Ośrodki Szkolenia Kierowców mają zagwarantowaną podstawową wersję oprogramowania, która pozwala łączyć się ze starostwem.
– Ośrodki szkolenia kierowców nie kupowały żadnego oprogramowania. Każdy ośrodek dostał login oraz hasło, dzięki nim może wejść na daną stronę internetową i ma podgląd tych PKK, które wprowadziliśmy. W wersji podstawowej ośrodki mają możliwość ściągnięcia od nas PKK oraz wysłania PKK do nas, działa to bez problemu – dodaje Krzysztof Łubniewski.
Niemniej od 19 stycznia ośrodki szkolenia kierowców również muszą zgłaszać do organu, któremu podlegają chociażby datę egzaminu wewnętrznego czy rozpoczęcia kursu, czego do tej pory robić nie musiały.
– Dobrze, gdyby można było to robić przez ten sam system, ale za tę funkcję trzeba by było dodatkowo płacić, dlatego uzgodniono, że na razie takie informacje będziemy wysyłać mailem – mówi właściciel jednego z elbląskich OSK.
Jak wyjaśnia Zbigniew Lichuszewski, dyrektor Wojewódzkiego Ośrodka Ruchu Drogowego w Elblągu, pierwsze egzaminy wg nowych zasad odbędą się 15 lutego, natomiast na egzamin teoretyczny wg nowych zasad zapisało się 11 osób.
Nie taki diabeł straszny?
Przypomnijmy, egzamin teoretyczny dla każdej kategorii prawa jazdy będzie składał się z części podstawowej, która dotyczyć będzie wiedzy ogólnej. System wygeneruje 20 pytań w czasie rzeczywistym, zawierającym filmy, sytuacje lub zdjęcia. Na przeczytanie pytania i ocenę sytuacji zdający ma 20 sekund, po czym na udzielenie odpowiedzi 15 sekund czyli łącznie do dyspozycji ma 35 sekund. Wyboru dokonuje się pomiędzy odpowiedzą „tak” lub „nie”. Po rozwiązaniu 20 pytań następuje część specjalistyczna dotycząca wiedzy szczegółowej odnośnie poszczególnych kategorii. System wygeneruje 12 pytań w czasie rzeczywistym, zawierającym zdjęcia lub pytania. Na przeczytanie pytania i udzielenie odpowiedzi zdający ma 50 sekund, wyboru dokonuje się spośród trzech podanych odpowiedzi, z czego tylko jedna jest poprawna. Osoba egzaminowana będzie mogła poprawiać odpowiedzi zanim przejdzie do następnego pytania. Maksymalna suma punktów możliwych do uzyskania na egzaminie wyniesie 74. Osoba egzaminowana uzyska pozytywny wynik z części teoretycznej w przypadku uzyskania 68 punktów. Czas trwania egzaminu nie zmienił się.
– Baza pytań państwowych jest tajna, więc pytania na egzaminie wewnętrznym są zrobione „na wzór” tych państwowych, niemniej wszystko jest na takich samych zasadach, jest tyle samo czasu, zdający musi zdobyć tyle samo punktów – mówi właściciel jednej z elbląskich OSK i dodaje, że skończył się etap „nauki na pamięć”. – Na razie kursanci są przerażeni tym, co się pisze na ten temat czyli że mało ludzi zdaje. A moim zdaniem nie ma się czego bać. Ten test jest chyba nawet łatwiejszy niż ten, który był do tej pory, tylko trzeba najpierw przeczytać pytania, dopiero potem włączyć filmik i odpowiadać na pytanie. Robiłem ten test i za pierwszym razem go nie zdałem, właśnie dlatego, że za bardzo nie wiedziałem jak działa system. Później już takiego problemu nie było.
Ceny w górę
Do 19 stycznia 2013 r. opłata za egzamin teoretyczny dla kat. A, A1, B, B1, C, C1, D, D1 oraz T wynosiła 22 zł, natomiast cena egzaminu praktycznego wahała się od 112 zł (kat. B) do 195 zł (kat. C1+E, C+E, D1+E, D+E), przy czym zarówno w przypadku egzaminu teoretycznego, jak i praktycznego zmieniała się opłata za egzamin poprawkowy.
Obecnie ceny są ujednolicone, niezależne od tego, czy kandydat podchodzi do egzaminu po raz pierwszy czy przystępuje do egzaminu poprawkowego. I tak za egzamin teoretyczny trzeba będzie zapłacić 30 zł (dla kat. AM, A, A1, A2, B, B1, C, C1, D, D1, T), natomiast ceny egzaminu praktycznego wahają się od 140 zł (kat. AM, B) do 245 zł (kat. C1+E, C+E, D1+E, D+E).
Zmianie ulegnie również opłata za wydanie dokumentu, z 84 zł na 100 zł (plus 50 gr opłaty ewidencyjnej).
mw