UWAGA!

Elblążanie z RAF-u

 Elbląg, Bolesław Bukowski, jeden z "elbląskich" żołnierzy RAF
Bolesław Bukowski, jeden z "elbląskich" żołnierzy RAF (fot. A. Dembińska)

Po 1945 roku Elbląg stał się miejscem na ziemi dla żołnierzy, którzy wrócili do Polski z różnych frontów. W 80. rocznicę zakończenia II wojny światowej prezentujemy sylwetki 11 żołnierzy Polskich Sił Powietrznych w Wielkiej Brytanii, których groby znajdują się na elbląskich cmentarzach.

Jan Stefan Gerwałtowski (ur. 11 maja 1898 r. we wsi Zastawie (pow. Ostrów Maz.) do polskiego wojska wstąpił w marcu 1919 r. Przez pięć lat służył „na ziemi“, 15 sierpnia 1924, już w stopniu sierżanta, został przeniesiony do 2 pułku lotnictwa w Krakowie. Z lotnictwem związał całe swoje wojskowe życie. Służył jako mechanik, w trakcie służby szkoląc się do obsługi kolejnych typów samolotów, na których latali krakowscy piloci.

2 pułk lotniczy został rozformowany w sierpniu 1939 r., a jego eskadry przydzielone do różnych związków taktycznych. Jan Gerwałtowski wraz z 122 Eskadrą Myśliwską (wyposażona w 10 samolotów polskiej produkcji PZL P-11c) trafił do Armii Kraków.

Po wkroczeniu Armii Czerwonej przedostał się do Rumunii, a stamtąd do Francji. Służył w 1/145 Dywizjonie Myśliwskim „Warszawskim” wyposażonym w samoloty Caudron CR-714. Jan Gerwałtowski odpowiadał za samolot por. Jana Obuchowskiego.

Po klęsce Francji został ewakuowany do Wielkiej Brytanii i skierowany do 308 Dywizjonu Myśliwskiego „Krakowskiego”. Zaczynał jako mechanik, ale doczekał się awansu na szefa mechaników. Piloci 308. dywizjonu latali na Hurricanach I oraz Spitfire’ach I, II, V i IX. W RAF otrzymał nr służbowy 782414.

W 1944 r. Jan Gerwałtowski zgłosił się do latania. Było to możliwe w związku z wejściem do służby większej ilości samolotów czterosilnikowych i zapotrzebowaniem na mechaników pokładowych w ich załogach. 9 kwietnia 1944 r. rozpoczął szkolenie, a we wrześniu został skierowany do 300 Dywizjonu Bombowego „Ziemi Mazowieckiej” wyposażonego w Lancastery I i III.

Został przydzielony do załogi por. Zbigniewa Zarębskiego. Jego pierwszy lot bojowy miał miejsce 15 grudnia 1944 r., kiedy bombardowano Ludwigshaven. Potem były Ulm, Koblencja, Bonn, Scholven, Norymberga, Monachium.

W nocy z 28 na 29 stycznia 1945 r. celem bombardowania był Stuttgart. To był ósmy lot bojowy Jana Gerwatowskiego. „Jego Lancaster I BH-K (PB846) został zaatakowany i zapalony w powietrzu przez nocnego myśliwca. Dowódca załogi rozkazał opuszczenie samolotu na spadochronie, co nie udało się wszystkim. Maszyna rozbiła się koło miejscowości Berneck, a jako sprawca zestrzelenia, wskazywany jest Obfw. Günther Bahr z jednostki 3./NJG 6. Zginęli: por. pil. Zbigniew Zarębski, por. obs. Romuald Paszkowski oraz kpr. strz. Kazimierz Cymbała, a katastrofę przeżyli i zostali wzięci do niewoli: por. bomb. Zygmunt Wesołowski, kpr. rtg. Piotr Barzdo, kpr. strz. Ryszard Mańkowski oraz Gerwatowski.“ - możemy przeczytać na stronie www.polishairforce.pl

Trafił do niewoli w Stalagu VIIA w Moosburg and der Isar w Bawarii, z którego uwolnili go Amerykanie. Wrócił do Wielkiej Brytami, gdzie służył jeszcze w 304 Dywizjonie Bombowym „Ziemi Śląskiej” i 301 Dywizjonie Bombowym „Ziemi Pomorskiej - Obrońców Warszawy”, gdzie latał na czterosilnikowych Halifaxach C.VIII. Służbę zakończył w polskim stopniu chorążego i brytyjskiego Warrant Oficera. Odznaczony Krzyżem Walecznych, Srebrnym Krzyżem Zasługi i Medalem Lotniczym.

18 maja 1947 r. wrócił do Polski i z żoną Janiną (która wojnę przeżyła w Polsce) zamieszkali w Elblągu przy ul. Ogrodowej. Pracował jako kierownik magazynu sprzętu elektromechanicznego. Zmarł po ciężkiej chorobie 17 lipca 1954 r. Został pochowany na cmentarzu Agrykola (grób przekopany).

 

Bolesław Bukowski (ur. 1 lutego 1901 r. w Kościelnej Janie koło Starogardu Gdańskiego). do wojska wstąpił w lutym 1919 r. „Po wojnie światowej 1914/18 tj. w 1919 r. uciekłem spod zaboru niemieckiego i wstąpiłem jako ochotnik do Wojska Polskiego“ - czytamy w życiorysie Bolesława Bukowskiego [dokument opublikowało Wojskowe Biuro Historyczne]. Wstąpił jako szeregowy do 63. pułku piechoty.

Dwa i pół roku później został zdemobilizowany, ale w kwietniu 1922 r. wrócił do wojska w szeregi 8 batalionu sanitarnego. Jego „przygoda“ z lotnictwem zaczęła się w lipcu 1927 r., kiedy dostał przydział do 1 batalionu balonowego w Toruniu. W następnym roku został przeniesiony do 2. batalionu balonowego w Legionowie.

Przed wybuchem II wojny światowej, został (już w stopniu starszego sierżanta) mianowany na szefa 4 kompanii balonów zaporowych. 22 września - wzięty do niewoli przez oddziały Armii Czerwonej. Do 1941 r. przebywał w obozie w Jaźnikach. We wrześniu 1941 r. na pokładzie statku SS „Llanstephan Castle” z Archangielska do Greenock, razem z innymi polskimi lotnikami, przypłynął do Wielkiej Brytanii ( nr służbowy RAF 794367).

Po ukończeniu kursu chorążych stacyjnych został przydzielony do 304 Dywizjonu Bombowego „Ziemi Śląskiej im. ks. Józefa Poniatowskiego”. Służył też jako tłumacz w dowództwach 29 i 25 Grupy RAF. Został trzykrotnie odznaczony Medalem Lotniczym.Wojne skończył w stopniu chorążego. W czerwcu 1947 r. wrócił do Polski i zamieszkał w Elblągu. Zmarł 17 maja 1973 r., pochowano go na cmentarzu Agrykola (Sektor: XXVIII Rząd: 11 Numer:6).

  Elbląg, grób B. Bukowskiego na cmentarzu Agrykola
grób B. Bukowskiego na cmentarzu Agrykola (fot. A. Dembińska)

 

Na elbląskich cmentarzach pochowanych jest 11 mieszkańców naszego miasta, którzy w trakcie II wojny światowej służyli w Polskich Siłach Powietrznych w Wielkiej Brytanii. Za tzw. „listą Krzystka“ publikujemy najważniejsze informacje o nich:

 

Szymon Adamowicz - nr służbowy RAF 704854, ur.. 21 stycznia 1921 r. w Dziemidkach ( woj. nowogrodzkie; obecnie Białoruś), zmarł 4 lutego 2011 r. pochowany na cmentarzu Dębica (Kwatera 26 Rząd 4 Grób nr 6), sierżant spec.: pilot (brytyjski stopień Flight Sergeant), znany lub ostatni przydział służbowy: 306 Dywizjon Myśliwski „Toruński“;

 

Franciszek Glinowiecki - nr służbowy RAF 708129, ur. 4 lipca 1926 r. w Kalmuzach (powiat Grudziądz), zmarł 22 sierpnia 2013 r., pochowany na cmentarzu Dębica (Sektor: EI13; Rząd: 11;Numer: 1), kapral bez specjalności (brytyjski stopień: Aircraftman), znany lub ostatni przydział służbowy: 72 Warsztaty Lekkich Napraw Transportu Mechanicznego (72 MTLRU) , odznaczony Medalem Lotniczym;

 

Kazimierz Jaranowski - nr służbowy RAF 708 591, ur. 25 października 1921 r. w Iławie, zmarł 19 lutego 1993 r., pochowany na cmentarzu Dębica (Kwatera: 6; Rzad: 11; Grób: -626/627), starszy szeregowiec bez specjalności (brytyjski stopień Aircraftman Second Class AC2),znany lub ostatni przydział służbowy: 304 Dywizjon Bombowy „Ziemi Śląskiej im. ks. Józefa Poniatowskiego”, odznaczony Medalem Lotniczym;

 

Jan Medyński - nr służbowy RAF 703472, ur. 8 marca 1908 r. w Woli Chojnacie (pow. Rawa Mazowiecka), zmarł 19 lutego 1988 r., pochowany na cmentarzu Agrykola (Sektor: VI; Rząd: 6; Numer: 33), sierżant specjalność: monter silników (brytyjski Corporal, Cpl), znany lub ostatni przydział służbowy: 30 Warsztaty Naprawcze (30 MU), odznaczony Medalem Lotniczym;

 

Stefan Józef Mikołajczyk - nr służbowy RAF 706969, ur. 12 grudnia 1912 r. (miejsce urodzenia nieznane), zmarł 13 lipca 1998 r, pochowany na cmentarzu Agrykola (Sektor: III Rząd: 1 Numer: 11), stopień nieznany, spec. majster (brytyjski stopień: Corporal; Cpl), znany lub ostatni przydział służbowy: żandarmeria lotnicza, odznaczony Medalem Lotniczym;

 

Henryk Józef Szlachta - nr służbowy RAF 780741, ur. 18 listopada 1911 w Ostrowcu Świętokrzyskim, zmarł 2 lipca 1967 r., pochowany na cmentarzu Agrykola (sektor III, rząd 15, grób nr 1), kapral spec: mechanik (brytyjski stopień“ Leading Aircraftman; LAC), znany lub ostatni przydział służbowy: 307 Nocnych Myśliwców „Lwowski“, odznaczony Medalem Lotniczym;

 

Władysław Tadla - nr służbowy RAF 782177, ur. 2 czerwca 1905 r. (miejsce urodzenia nieznane), zmarł 17 września 1993 r., pochowany na cmentarzu Dębica (Sektor: 8, Rząd: 3, Numer: 2), sierżant spec: elektryk (brytyjski stopień: Sergeant; Sgt), brak danych dot. jednostek, odznaczony Medalem Lotniczym;

 

Paweł Wojnarowski - nr służbowy RAF 708501, ur. 18 kwietnia 1918 r. w Osiek (pow. Starogard Gdański), zmarł 20 czerwca 1990 r., pochowany na cmentarzu Dębica (Sektor: 18 Rząd: 49 Numer: 6), starszy szeregowiec bez specjalności (brytyjski stopień: Aircraftman Second Class AC2), znany lub ostatni przydział służbowy: 16 Szkoła Techniczna (16 SoTT), odznaczony Medalem Lotniczym;

 

Maksymilian Brunon Zawieracz - nr służbowy RAF 781879, ur. 18 lipca 1914 r. w Toruniu, zmarł 3 stycznia 1996 r., pochowany na cmentarzu Dębica (sektor: 13 Rząd: 14 Numer: 1), sierżant, spec. monter płatowcowy (brytyjski stopień: Corporal. Cpl), znany lub ostatni przydział służbowy: 300 Dywizjon Bombowy „Ziemi Mazowieckiej“, 411 Ruchomy Warsztat Napraw i Ratownictwa Technicznego (411 RSU), odznaczony Medalem Lotniczym.

 

Z okazji 80. rocznicy zakończenia II wojny światowej w Europie zachęcamy mieszkańców naszego miasta do zapalenia zniczy na grobach żołnierzy PSP. W Elblągu mieszkali też inni żołnierze, którzy w czasie II wojny światowej służyli w Polskich Siłach Powietrznych w Wielkiej Brytanii. W powyższym tekście wymieniliśmy tylko te osoby, które zostały pochowane w naszym mieście.

 

Przy pisaniu tekstu korzystałem ze stron internetowych

- listakrzystka.pl

- www.polishairforce.pl

- niebieskaeksadra.pl

- wbh.wp.mil.pl

SM

Najnowsze artykuły w dziale Dawno temu

Artykuły powiązane tematycznie

Zamieszczenie następnej opinii do tego artykułu wymaga zalogowania

W formularzu stwierdzono błędy!

Ok
Dodawanie opinii
Aby zamieścić swoje zdjęcie lub avatar przy opiniach proszę dokonać wpisu do galerii Czytelników.
Uwaga! Opinia zostanie zamieszczona na stronie po zatwierdzeniu przez redakcję.
Dołącz zdjęcie:

Podpis:

Jeśli chcesz mieć unikalny i zastrzeżony podpis
zarejestruj się.
E-mail:(opcjonalnie)
Reklama