UWAGA!

Drogi Czytelniku,

uprzejmie informujemy, że w związku z wejściem w życie Rozporządzenia o Ochronie Danych Osobowych stworzyliśmy zgodną z nim politykę prywatności. Regulacje RODO zmuszają nas do wystąpienia z prośbą do Ciebie o zaakceptowanie jego postanowień, chociaż z praktycznego punktu widzenia nic się nie zmienia w sposobie korzystania z naszego serwisu.

Jedyną rzeczą, która może budzić Twoje obawy jest profilowanie. Wyjaśniamy, że w naszym przypadku, tak jak dotychczas, skutkuje ono wyłącznie tym, że jeśli uprzednio byłeś/aś na stronie jakiegoś biura podróży, to z dużym prawdopodobieństwem nasi zaufani partnerzy reklamowi tacy jak Google serwować będą banery z widokami złocistych plaż.

Prosimy zapoznać się z polityką prywatności stosowaną na naszej stronie i zaakceptować jej postanowienia.

Może później

Jak Komnick Rosję podbijał

 
Elbląg, Ciężarówka Komnick E3W Probeg 1925 wyprodukowano w Elblągu
Ciężarówka Komnick E3W Probeg 1925 wyprodukowano w Elblągu

Pretekstem do napisania tych kilku zdań był filmik zamieszczony w Internecie przez MAN Truck and Bus Russia. Jest to zapewne sklejka kilku filmów, znajdujących się w Rosyjskim Archiwum Filmów Dokumentalnych, na których uwieczniono pierwszy w historii międzynarodowy test pojazdów z 1925 roku. Wzięły w nim udział dwa modele firmy Komnick z przedwojennego Elblaga,a mieszkańcy witali załogi po powrocie jak bohaterów – pisze nasz Czytelnik, przypominając nieznaną powszechnie historię.

Pierwszy międzynarodowe test pojazdów miał miejsce w Rosji, w 1925 roku, na trasie:

- dla samochodów osobowych - Leningrad-Moskwa-Tiflis-Moskwa (4984 km),

- dla motocykli - Moskwa-Charków-Moskwa (1456 km),

- dla samochodów ciężarowych - Leningrad-Moskwa-Kursk-Moskwa (1724 km).

Start samochodów osobowych i ciężarówek odbył się 18 sierpnia, w Leningradzie, a motocykli 22 sierpnia w Moskwie. Wszyscy uczestnicy finiszowali w Moskwie: ciężarówki - 28 sierpnia, samochody osobowe - 10 września, motocykle - 30 września. Natomiast 24 września 1925 r. w Moskwie otwarto pierwszą sowiecką wystawę motoryzacyjną. Zaprezentowano tam pojazdy, które wzięły udział w tym wyścigu.

Jak podają źródła, w owym pierwszym, wielkim, międzynarodowym wyścigu, będącym testem sprawności, uczestniczyły pojazdy z: Ameryki - 100 samochodów i 2 motocykle, Francji - 68 samochodów, Włoch – 28 samochodów, Niemiec - 24 samochody i 6 motocykli, Austrii - 16 samochodów, ówczesnej Czechosłowacji – 12 samochodów, Anglii - 2 samochody i 3 motocykle, Belgii - 3 motocykle. Rosję reprezentowała fabryka samochodów „AMO” (2 samochody) oraz inne instytucje radzieckie produkujące auta (5 samochodów).

Firma z przedwojennego Elbląga, Komnick, również wzięła w nim udział, prezentując dwa 3,5-tonowe modele ciężarówek E3W o numerze 124 oraz 125. Kierowcami tych pojazdów byli Otto Komnick i mistrz jazdy Kienast.

Na zachowanym materiale filmowym z tego wydarzenia, rozładunek ciężarówek Komnick z parowca „Preußen“ 4 sierpnia 1925 r,. w Lenningradzie został przedstawiony od 40 sekundy materiału.

 

 

Tak wspominał to syn Franca Komnicka:

„…Jazda próbna powinna rozpocząć się 10 sierpnia. Ponieważ jednak nie wszystkie samochody się pojawiły, została przełożona za 8 dni. W międzyczasie odbyła się wystawa motoryzacyjna, w której również braliśmy udział. Nasze samochody cieszyły się największym zainteresowaniem ze względu na ich dobry, solidny i elegancki wygląd zewnętrzny oraz ładny lakier (kość słoniowa, czerwone koła)…” Warto dodać, co jest też widoczne na filmie, że samochody ciężarowe do testu zostały obciążone workami z piaskiem, każdy po 70 cetnarów.

Samochody ciężarowe marki Komnick E3W okazały się nie do pokonania, wygrywając nie tylko w kategorii samochodów ciężarowych, ale także zdobywając pierwszą nagrodę w klasyfikacji generalnej.

Tak opisywał to syn Komnicka

„… zakończył się test międzynarodowy, niewątpliwie największy i najtrudniejszy na całym świecie. Pozostało tylko czekać na rozdanie nagród. W kolejnych dniach nasze maszyny podlegały kontroli komisji technicznej. Zostały one poddane tak samo dokładnemu badaniu, jak przed startem. Pomimo pokonywanej dużej odległości w niewiarygodnie trudnych warunkach, na obu maszynach Komnick nie stwierdzono nawet najmniejszych uszkodzeń lub pogorszenia się działania jednostek. Po tej ostatniej kontroli wszystkie samochody, które przeszły bez wad, zostały kupione przez rosyjską organizację handlową «Автопромторг»..”

Uczestnicy wyścigu, po powrocie do Elbląga witani byli jak wielcy zwycięzcy.

Dlaczego tak wielkie przedsięwzięcie, pierwsze na świecie, miało miejsce w Rosji? W latach dwudziestych XX wieku gospodarka narodowa Rosji odczuwała, jak powiedzielibyśmy dzisiaj, pilną potrzebę modernizacji gospodarki motoryzacyjnej, gdyż opierała się ona na przedrewolucyjnym i przedwojennym sprzęcie, przestarzałym i zużytym.

Projektowanie i produkcja własnych samochodów od zera oznaczała, w tym czasie długą drogę prób i błędów. Natomiast zakup licencji i niezbędnego sprzętu technicznego pozwolił stosunkowo szybko rozwiązać ten problem. Ale wcześniej należało dokonać wyboru, najkorzystniejszych dla warunków rosyjskich, istniejących już w świecie rozwiązań motoryzacyjnych. To właśnie w celu dokonania porównań, w 1925 r. organizowano , międzynarodową jazdę testową samochodów i motocykli.

Polska w 1995 roku postawiła na Daewoo...

Dariusz Babojć

 

Źródła:

http://www.gruzovikpress.ru

https://www.drive2.ru/

https://www.livejournal.com/

 

Zobacz także zdjęcia przemysłowego Elbląga do 1945, które można oglądać na stronie klubu fotograficznego PTTK

.
Polub ten artykuł
Polub portEl.pl
A moim zdaniem...
  • Naprawdę ciekawy tekst. Zdumiewające, że nawet sowieci byli wtedy racjonalni i konsekwentni. Choć łza w oku się zakręciła, że Elbląg miał być z czego dumny. Wzruszający jest opis ciężarówek Komnicka - czerwone koła i maska kość słoniowa. Ta dbałość o szczegóły. Szkoda, że to tylko przeszłość.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz Pokaż ten wątek
    21 1
    Maria Kasprzycka(2020-01-21)
  • REEWELACJA !!! Dzięki autorowi za zamieszczenie materiału. Nie przedwojenny Elbląg, ale niemiecki. Jestem dumny z naszego miasta. Może władze spowodują zbudowanie repliki samochodów Komnica, jednego ubota made in Elbing i wystawienie ich na pustym nadbrzeżu. Przy okazji pozdrawiam Panią Marię, chyba opaloną. .. licząc stale na spotkanie. SJCz.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    16 0
    (2020-01-21)
  • Nawet wtedy jak i dzisiaj nie możemy konkurować z Sowietami i obecną Rosją.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz Pokaż ten wątek
    10 5
    (2020-01-21)
  • Sto lat temu i wcześniej wszyscy wiedzieli jak wielkim rynkiem zbytu jest Rosja my do dziś tego nie wykorzystujemy, a polityka zagraniczna nie pomaga w tym. .dobre". .Polska w 1995 roku postawiła na Daewoo. .. "to jest racjonalna decyzja. .. ..
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    12 2
    Opus_Dei(2020-01-21)
  • Otto Komnick był też aktywnym uczestnikiem rajdów samochodowych w latach dwudziestych ubiegłego wieku. M. in na samochodzie sportowym Komnick 8/30 wyprodukowanym w 1925 roku wygrał Rajd Prusy Wschodnie, a także inne imprezy organizowane na terenie Niemiec. Załogi zakładów Komnicka uczestniczyły trzykrotnie w tamtym czasie w Rajdzie Monte Carlo jednakże nie odniosły znaczących sukcesów. Otto Komnick wśród ówczesnych mieszkańców Elbląga posiadał pseudonim "Czerwony Diabeł"i jak wyjeżdżał swoim sportowym samochodem na ulice miasta to policjanci na najważniejszych skrzyżowaniach kierowali ruchem, aby nie doszło do katastrofy.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz Pokaż ten wątek
    9 0
    Fabryczny(2020-01-21)
  • Tekst fajny ale nie bardzo rozumiem niechęć autora do Daewoo. Gdyby nie kłopoty koncernu macierzystego, na Żeraniu do dziś robiono by auta. Kia i Hyundai to dzisiaj motoryzacyjna czołówka, dlaczego miałoby się nie udać tej trzeciej koreańskiej marce? Trzeba pamiętać, że w chwili prywatyzacji FSO było praktycznie trupem: technologia z lat 70-tych, niekompetentna dyrekcja, rozpolitykowani związkowcy i fatalna jakość wyrobów. A Koreańczykom udało się ten bałagan postawić na nogi.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz Pokaż ten wątek
    6 2
    JesusAlvaro(2020-01-21)
  • Warto nie zapominać że o fabrykę na Zeraniu starał się Opel. Trafiła jednakowoż w ręce "tygrysa azjatyckiego biznesu", który produkował już wtedy mocno przestarzałej auta na licencji... Opla kadetta. Nie było wówczas w Polsce CBA, a szkoda bo wiele ciekawych historii zwiazanych z transformacją ustrojowa można byłoby dzięki temu wyjaśnić.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz Pokaż ten wątek
    9 0
    BEZ ŚCIEM proszę (2020-01-21)
  • Taka ciekawostka w końcówce filmu pokazana jest okładka czasopisma z przed 95 lat "техника и жизнь" nr 18 z 1925 roku w której jest opis i fotografie z tego wyścigu-testu do kupienia za 425 euro.....www.antikbar.co.uk
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    2 0
    W.owka(2020-01-21)
  • Taki był kiedyś Elbląg a obecnie co ma do zaoferowania. NIC. OBECNI ELBLAZANOE WSTYDZA SIE HISTORII SWOJEGO MIASTA.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz Pokaż ten wątek
    4 3
    (2020-01-21)
  • W jaki sposób piszący artykuł na auto 3,5tony włoży worki z piaskiem po 70 kwintali każdy. Wystarczy myśleć co trzeci raz.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz Pokaż ten wątek
    1 1
    (2020-01-21)
  • @Fabryczny - a o wyścigach za trzy dni tego czego jeszcze nie było. .. ..
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz Pokaż ten wątek
    0 0
    W.owka(2020-01-21)
  • Wystarczy czytać ze zrozumieniem tu cytuję ". .. że samochody ciężarowe do testu zostały obciążone workami z piaskiem, każdy po 70 kwintali. .. "czyli każda ciężarówka została obciążona ciężarem 70 kwintali. .. tak to czytam.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz Pokaż ten wątek
    3 1
    Czytanie..ze..zrozumieniem(2020-01-21)
Reklama