UWAGA!

Port Gdańsk będzie wspomagał port w Elblągu

 Elbląg, Adam Kłos, dyrektor handlowy Zarządu Portu Morskiego Gdańsk
Adam Kłos, dyrektor handlowy Zarządu Portu Morskiego Gdańsk (fot. RG)

- Jedna ciężarówka zabiera około dwudziestu kilku ton towarów. Jedna barka, która będzie mogła wpływać do Elbląga, zabiera ok. 2-3 tysięcy ton. Zyski ekonomiczne i ekologiczne na pewno spowodują, że inwestorzy będą szukali swojego miejsca w Elblągu i będą chcieli to wykorzystać – mówi Adam Kłos, dyrektor handlowy Zarządu Portu Morskiego Gdańsk.

Rafał Gruchalski: - Jaka Pana zdaniem będzie rola Elbląga z perspektywy portu Gdańsk, gdy droga wodna z Zatoki Gdańskiej na Zalew Wiślany będzie już oddana do użytku?

Adam Kłos, dyrektor handlowy Zarządu Portu Morskiego Gdańsk: - Elbląg to będzie optymalny port wspomagający, który będzie mógł przyjąć statki o zanurzeniu do 4 metrów. W porcie w Gdańsku obsługujemy takich statków rocznie około 500-600 o łącznym wolumenie około 2,5 mln ton przeładunku. Można sobie wyobrazić, że w momencie gdy tor wodny będzie pogłębiony, to Elbląg może przejąć przeładunki mniej więcej do 3 mln ton rocznie, to będzie całkiem solidny – jeśli chodzi o tę handlową stronę – wolumen. Oczywiście przekop Mierzei to również olbrzymi faktor wzrostu lokalnej turystyki. Już są podmioty zainteresowane żeglugą po Zalewie i wychodzeniem na Zatokę.

Port w Gdańsku będzie wspomagał port w Elblągu, do którego będą mogły wchodzić jednostki do 3 tysięcy DWT, czyli wszystkie produkty masowe jak zboże, kruszywo czy węgiel będą mogły do Elbląga trafiać. Jest świetna infrastruktura drogowa, kolejowa...

 

- A co by Pan powiedział tym krytykom, którzy mówią, że Gdańsk jest tak blisko Elbląga, więc po transportować towary ten mały kawałek drogą wodną, jak można lądem.

- Gdańsk jest najszybciej rosnącym portem w Europie, w ostatniej dekadzie mamy 78 procent wzrostu przeładunków. Ten rok będzie kolejnym skokiem, pierwszy kwartał zapowiada rekordowy wolumen na poziomie ok. 60 mln ton. Zmieniły się łańcuchy logistyczne jeśli chodzi o dostawy węglowodorów, one się jeszcze bardziej zmienią. Gdańsk jest naturalnym, największym oknem importowym, posiadającym największe terminale głębokowodne i powinien tę funkcję rozwijać. Możemy przyjmować jednostki o nośności do 40 tysięcy DWT. W związku z tym statki o parametrach 2-3 tys. DWT w naturalny sposób powinny przejść do Elbląga i tu być obsłużone.

Jedna ciężarówka zabiera około dwudziestu kilku ton towarów. Jedna barka, która będzie mogła wpływać do Elbląga, zabiera ok. 2-3 tysięcy ton. Zyski ekonomiczne i ekologiczne na pewno spowodują, że inwestorzy będą szukali swojego miejsca w Elblągu i będą chcieli to wykorzystać.

 

- Rozmawiamy na pokładzie jednostki pływającej Urzędu Morskiego podczas rejsu na nowo powstającą wyspę i sam przekop. Dlaczego bierze Pan udział w tym rejsie?

- Regularnie odwiedzam kluczowe inwestycje, które mają wpływ na gospodarkę morską, na wzrost „morskości” Polski. Na przestrzeni ostatnich kilku lat dynamicznie rozwija się nie tylko port w Gdańsku, ale także w Gdyni czy zespół portów Szczecin-Świnoujście. Wszystkie kluczowe dla gospodarki morskiej porty przeładowały w 2018 roku ponad 100 mln ton towarów. Ten rok będzie rekordowy, śmiem twierdzić, że około 120 mln ton. Rośnie nasz udział w rynku przeładunku na Bałtyku, który jest mniej więcej na poziomie 900 mln ton. Jesteśmy jako port w Gdańsku po pierwszym kwartale na drugim miejscu wśród wszystkich portów bałtyckich. Rozpoczynałem swoją pracę w zarządzie portu sześć lat temu, wówczas byliśmy na szóstym miejscu. Wyprzedzała nas m.in. Kłajpeda czy Goteborg. Dzisiaj ustępujemy jedynie portowi Ust-Ługa, który jest olbrzymim oknem transportowym rosyjskiej ropy i węgla.


Najnowsze artykuły w dziale Gospodarka

Artykuły powiązane tematycznie

Zamieszczenie następnej opinii do tego artykułu wymaga zalogowania

W formularzu stwierdzono błędy!

Ok
Dodawanie opinii
Aby zamieścić swoje zdjęcie lub avatar przy opiniach proszę dokonać wpisu do galerii Czytelników.
Dołącz zdjęcie:

Podpis:

Jeśli chcesz mieć unikalny i zastrzeżony podpis
zarejestruj się.
E-mail:(opcjonalnie)
  • "W związku z tym statki o parametrach 2-3 tys. DWT w naturalny sposób powinny przejść do Elbląga i tu być obsłużone". Pożyjemy zobaczymy...
  • Im bliżej końca budowy kanału przez Mierzeję Wiślaną tym częściej słychać rozsądne głosy, że ta inwestycja ma sens. Nawet wczorajsi antagoniści często dzisiaj prezentują pochlebne opinie, ba niektórzy nawet zaczynają prezentować się jako ojcowie sukcesu. Skąd więc taki silny opór jeszcze dwa - trzy lata temu, zanim budowa ruszyła? No cóż, ukraińska wojna Rosji ujawniła jak silne wpływy mają ruskie służby w Polsce. Mogą opłacać polityków w różnych państwach, tym bardziej robią to w Polsce. Mają też swoich hejterow i agenturę wpływu. Nie wszystkim zależy aby w Polsce żyło się lepiej.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz Pokaż ten wątek
    60
    21
    Ja też tu mieszkam(2022-04-25)
  • poziom morskosci Polski i Polaków wzrasta gwałtownie, to spowoduje w niedługim czasie wzrost oceanicznosci Polski i Polaków bo oba t3 zjawiska wynikają jedne z drugiego, dlatego też należy już dzisiaj rozpocząć w Elblągu budowę transatlantyckiego okrętu transportowoedukacujnego, który sprostałby wymaganiom naszych czasów i przyczyniłby się do szczęścia narodowego hurrrra
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz Pokaż ten wątek
    14
    38
    niech żyją nam(2022-04-25)
  • Jeszcze tylko wyrwać Elbląg z tego województwa szuwarowo-bagiennego do Pomorskiego lub nowe powołać województwo Żuławskie i git majonez. I rozwój miasta gwarantowany. A tych byłych rządzących miastem ci degradował i Elbląg pod sąd
  • No juras I wróbel co wy na to, wy partacze i poprzednicy żeście doprowadzili do ruiny infrastrukturę kolejową i wszystko dookoła, sąd to dla was za mało, szkodniki....
  • Tak będzie wspierał jak coca cola wspiera pepsi mniej więcej ta sama zasada
  • Do tej pory byłem sceptycznie nastawiony do przekopu ale teraz, coraz bardziej się przekonuję postanowiłem nawet dołączyć do nurtu żeglarskiego już zacząłem śpiewać szanty, planuję kupić łajbę pełnomorską albo nieeee lepiej, zbudują mi ją w stoczni elbląskiej
  • Gdzie się podziewa senatorek motorówka???dajcie jakiś wywiad z nim, dawno nie słychać jego wycia na temat przekopu!!!
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    37
    8
    Klakier(2022-04-25)
  • @MakaPaka - Brawo dokładnie to samo chciałem napisać olsztyn dziura na kolana.
  • zanurzenie 4 metry?????
  • @Ja też tu mieszkam - Święte słowa. Polska ma wreszcie mądre, sprawiedliwe rządy ludzi z wizją, dla których liczą się tylko nasi rodacy. W ponad tysiącletniej historii naszego państwa Polakom nigdy nie żyło się tak dobrze jak dzisiaj a perspektywy mimo trudnych czasów są nadal niezwykle obiecujące. Atak na Ukraine otworzył wreszcie oczy wielu ludziom, że Putin i jego wspólnicy z Niemiec i Brukseli robili wszystko by ten port nigdy nie powstał. Dziś dobrze wiemy jakie mieli w tym interesy..
  • No dobra wpłynie barka z portu Gdańsk do portu Elbląg, no i co dalej z tym ładunkiem... trasą nr 7 w głąb kraju? Panie dyrektorze ten przekop to będzie jedynie wykorzystany dla celów turystycznych. Jachty ze Skandynawii a jest ich tysiące będą odkrywać nasz Zalew i piękne jeziora mazurskie poprzez Kanał Elbląski.
Reklama