UWAGA!

Prace kafarowe na sztucznej wyspie na finiszu

181 hektarów – taką wielkość będzie miała sztuczna wsypa, która powstaje przy okazji przekopu na Mierzei Wiślanej. Roboty kafarowe w tym rejonie właśnie dobiegają końca. Aby zamknąć obwód, do wykonania zostaje już tylko przepona oraz wrota techniczne w wyspie. Zobacz zdjęcia i film. 

Wyspa powstaje na wysokości Przebrna - 4,5 km na południowy wschód od kanału przez Mierzeję Wiślaną oraz na wschód od toru wodnego na Zalewie Wiślanym. Wypełni ją urobek z pogłębianych torów wodnych na Zalewie Wiślanym i rzece Elbląg. Docelowo przestrzeń ta ma się stać rajem dla ptaków, które już ją odwiedzają.

- Obecnie kończymy prace kafarowe zasadnicze, ale przed nami dużo innej pracy, by wykonać przekrój grodzy w całości. „Na gotowo” mamy wykonane ponad 20 procent obwodu wyspy, który mierzy koło 5 kilometrów – mówi Mariusz Sasin, zastępca dyrektora kontraktu do spraw budowy wyspy z konsorcjum NDI/Besix, które wykonuje przekop.

 

Kamień płynie z Elbląga

Właśnie odbywają się też prace związane z wydobyciem namułu z wnętrza grodzy i prace nurkowe związane z montażem podwodnym ściągów. Trwa zasyp piaszczysty ringu wyspy.

- Po zakończeniu robót bagrowniczych wnętrze grodzy wypełniane jest piaskiem. Wsypujemy go kilkadziesiąt centymetrów powyżej lustra wody, by koparki mogły pracować na sucho. Profilują one piasek do żądanego przekroju profilowego. Następnie na jego powierzchni wykonywana jest geotuba, czyli konstrukcja piaszczysta z użyciem geosyntetyków – tłumaczy Mariusz Sasin.

 

Po przeprofilowaniu i wykonaniu geotuby całość jest okładana kamieniem hydrotecznicznym, który przy użyciu barek samobieżnych przypływa z portu w Elblągu. Do portu jest natomiast dostarczany drogą kolejową z południa Polski.

Drobniejsza frakcja kamienia jest wykładana na koronę grodzy, która w przyszłości będzie służyć jako droga technologiczna. Z kolei na skarpę trafia grubsza frakcja kamienia - tak, by zabezpieczyć wyspę przed działaniem szkodliwym fal i zalodzeniem.

Podczas realizacji inwestycji zostanie wbudowane 442 000 m3 gruntu do zasypu sztucznej wyspy,

co daje objętość 118 basenów olimpijskich.

 

Tylko dla ptaków

Wyspa jest dzielona na dwie kwatery. Pierwsza, o objętości ok. 5,9 mln m3 jest zapełniana w fazie budowy toru wodnego. Druga, o objętości ok. 3,3 mln m3, będzie stanowiła rezerwę dla urobku pochodzącego z przyszłych robót podczyszczeniowych, koniecznych do utrzymania zakładanych głębokości toru wodnego do portu w Elblągu.

- Wyboru lokalizacji sztucznej wyspy dokonano kierując się przede wszystkim względami przyrodniczymi, wskazaniem obszaru o najmniejszych wartościach przyrodniczych, gdzie siedliska Zalewu są najuboższe pod kątem bentosu i roślinności oraz poza zinwentaryzowanymi tarliskami, a także względami bezpieczeństwa nawigacji. Znajduje się ona w miejscu o niewielkim obecnie znaczeniu dla ptaków, zarówno w okresie lęgowym, jak i migracji w obrębie Zalewu Wiślanego, a także poza najcenniejszymi siedliskami akwenu dla ichtiofauny. Wyspa będzie bezludna, dostępna wyłącznie dla ptaków – powiedziała Dorota Słabek, Naczelnik Wydziału Oddziaływania Inwestycji na Środowisko Urzędu Morskiego w Gdyni.

Sztucznie wybudowana przy okazji przekopu przestrzeń wzbogaci siedliska obszarów Natura 2000. W otoczeniu Zalewu Wiślanego w okresie ostatnich 20 lat nastąpił zanik użytków zielonych, stanowiących miejsce lęgowe wielu gatunków ptaków.

- Po wybudowaniu wyspy i porośnięciu brzegów, w strefie przejściowej pojawią się warunki do zakładania gniazd zarówno przez perkozy dwuczube jak i łabędzie nieme, które są pod ochroną. Wyspa może też w przyszłości stanowić miejsce do odpoczynku i żerowania dla ptaków wodno-błotnych w okresie migracji, np. takich gatunków jak krakwa, płaskonos, świstun, krzyżówka, rożeniec, cyranka, cyraneczka, ale i dla będących przedmiotami ochrony gęsi białoczelnych i zbożowych – mówi Angelika Brzeska-Kośmider, inżynier ds. technicznych i środowiskowych z konsorcjum NDI/Besix. – Liczmy również, że odpowiednio zagospodarowana wyspa może wpłynąć na powiększenie populacji gatunków lęgowych.

Magdalena Kierzkowska, rzecznik prasowy Urzędu Morskiego w Gdyni
Polub ten artykuł
Polub portEl.pl
A moim zdaniem...

Przeczytaj też co działo się w Elblągu wcześniej

Zamieszczenie następnej opinii do tego artykułu wymaga zalogowania

W formularzu stwierdzono błędy!

Ok
Dodawanie opinii
Aby zamieścić swoje zdjęcie lub avatar przy opiniach proszę dokonać wpisu do galerii Czytelników.
Dołącz zdjęcie:

Podpis:

Jeśli chcesz mieć unikalny i zastrzeżony podpis
zarejestruj się.
E-mail:(opcjonalnie)
  • Senatorze Motorówa dawaj z tym swoim hejtem jak to się nie da i nie opłaca :D
  • @ZdzichuMarynarz - Pozdro zdzichu.
  • Siema w piatek%%%
  • Dzięki budowie polskiego Kanału Sueskiego skończy się wreszcie monopol Gdańska na Bałtyku a przyszły wielki port w Elblągu będzie nam wszystkim znosić jeszcze złote jaja. Szczególne podziękowania należą się Panu premierowi Kaczyńskiemu dla którego ta inwestycja była jego oczkiem w głowie a dla Elblążan spełnieniem marzeń pokoleń jego mieszkańców. Brawo Prawo i Sprawiedliwość pokazaliście że nie ma dla was rzeczy niemożliwych i nawet wspólnie siły Brukseli i Moskwy nie są wam straszne gdy chodzi o polski interes narodowy. Mieszkańcy naszego miasta nigdy zapomną komu mają zawdzięczać to że będą mogli być wreszcie dumni ze swego miasta.
  • "prawdziwe pieniądze zarabia się, na drogich, słomianych inwestycjach"MIŚ
  • @TeofilSkorupa - Bruksela to tak wsadzała kij w szprychy tej wiekopomnej dewastacji, że kaczy dół buduje konsorcjum belgijsko-polskie. .. Wiwat MANIPULACJA ! Wiwat Populizm i Socjotechnika ! NAJDROŻSZY przywódca ma odznaczyć Teofila Skorupę medalem zasłużony klakier dojnej zmiany.
  • @TeofilSkorupa - Tak apropos ekologii tyle było skomlen i szczucia przez różne organizacje a tu okazuje się że ta cała inwestycja stworzy unikatowe warunki dla ochrony wszelkiego ptactwa i innej fauny i flory. Czy macie tyle przyzwoitości by teraz przeprosić że oskarzaliscie ludzi dla których ochrona środowiska była zawsze jednym z priorytetów wszelkich ich działań.
  • @GłębokaMyśl - A towarzyszce za trollowanie płacą w rublach czy przeliczają na Euro.
  • towarzyszu skorupa wy aby przypodobać się kc pis nawet d. .ą /że nie wspomnę o głowie/byście te pale wbijali. .. ..
  • teoś jaki dzisiaj macie kurs rubla i po ile za lizusowsko wazeliniarskie wpisy/0,2 zł czy na weekend wiecej?/
  • @TeofilSkorupa - przecież pis nie chce dać pieniędzy na remont portu w Elblągu łącznie z cała infrastrukturą aby mogły tam wpływać statki pełnomorskie, innymi słowy prze kanał będą przepływać barki i kajaki. Może się do tego odniesiesz a nie siejesz tępą pisowska propagandę.
  • @kek - Najpierw może przestańcie pluć i gryźć rękę która was karmi. .. Mieszkańcy muszą zrozumieć że dopóki będą wybierać ludzi nieodpowiednich którzy podstawiają rządowi nogę i utrudniają jego starania miasto może napotykać na oczywiste, obiektywne trudności.
Reklama