UWAGA!

Drogi Czytelniku,

uprzejmie informujemy, że w związku z wejściem w życie Rozporządzenia o Ochronie Danych Osobowych stworzyliśmy zgodną z nim politykę prywatności. Regulacje RODO zmuszają nas do wystąpienia z prośbą do Ciebie o zaakceptowanie jego postanowień, chociaż z praktycznego punktu widzenia nic się nie zmienia w sposobie korzystania z naszego serwisu.

Jedyną rzeczą, która może budzić Twoje obawy jest profilowanie. Wyjaśniamy, że w naszym przypadku, tak jak dotychczas, skutkuje ono wyłącznie tym, że jeśli uprzednio byłeś/aś na stronie jakiegoś biura podróży, to z dużym prawdopodobieństwem nasi zaufani partnerzy reklamowi tacy jak Google serwować będą banery z widokami złocistych plaż.

Prosimy zapoznać się z polityką prywatności stosowaną na naszej stronie i zaakceptować jej postanowienia.

Może później

Z generałem polemika porucznika

 
Elbląg, Z generałem polemika porucznika
Fot. materiały NDI/Besix

Generałowie tak mają, że każdy wie lepiej jak wygrać wojnę. Mają też w sobie coś z hydraulika, a ci jak wiadomo zawsze rozpoczynają od sakramentalnego „kto panu to tak spartolił”. Dlatego negatywna opinia generała Makarewicza na temat poglądów generała Różańskiego wyrażona w zamieszczonym na portElu tekście nie zaskakuje.

Generał Różański wypowiadając się na temat sensowności budowy przekopu Mierzei Wiślanej stwierdził, że „takich projektów nie da się uzasadnić względami bezpieczeństwa i obrony, bo na Zalew Wiślany nie wpłynie żadna jednostka pływająca Marynarki Wojennej”.

Mogę być co prawda posądzony o brak lokalnego patriotyzmu, ale bliższy jest mi pogląd warszawskiego generała, niż naszego elbląskiego, który udowadniał, że da się tu jednak wpłynąć i nawet jakiś kuter torpedowy zawitał do elbląskiego portu. Pytanie w takim razie, po co nam przekop skoro jednostki Marynarki Wojennej się tu jakoś dostają. Kolejne pytanie, to po jakie licho one miałyby tu w ogóle wpływać?! Nie trzeba być admirałem, żeby wiedzieć, że akwen Zalewu jest nieoperacyjny. Każdą jednostkę poruszającą się po tych wodach można z brzegu trafić nawet z łuku. Mimo to prezydent, premier, różni ministrowie uzasadniają decyzję o budowie przekopu właśnie względami bezpieczeństwa. Tylko oni wiedzą w jaki sposób na wypadek agresji ze strony Rosji przekop miałby wzmocnić naszą obronność. Z tego co mi wiadomo żadna z pozamechowskich firm nie wznowiła produkcji miniaturowych łodzi podwodnych.

Nie wydaje mi się też, żeby groził nam nowy potop ze strony szwedzkich jachtów turystycznych, na którą liczy gen. Makarewicz. Zalew Wiślany to trudny i zdradliwy dla pełnomorskich jednostek akwen. Płycizny, sieci rybackie, wraki są mało zachęcające i powodują zapewne problemy z ubezpieczeniem łódek. A bez tego nikt tu jachtem za parę milionów koron nie przypłynie. Do tego delikatnie mówiąc daleka od ideału infrastruktura turystyczna źle wróży frekwencji na zalewowych wodach.

Nie zmienia to jednak faktu, że gdybyśmy przeprowadzili ankietę wśród elblążan, to w dziewięciu przypadkach na dziesięć usłyszymy głos za przekopem. Jest powszechne oczekiwanie, że dzięki tej inwestycji staniemy się czwartym portem III Rzeczypospolitej. Nie pomogą tu wywody profesorów, specjalistów od transportu morskiego, że w bezpośredniej bliskości portów trójmiejskich nie mamy żadnych szans na przebicie się ze swoją ofertą i wszystko na co możemy liczyć to być może jakiś stateczek z turystami, którzy wybiorą się z Gdańska do Krynicy na zakupy chińskiego badziewia. Będzie to atrakcja na miarę pochylni na Kanale Elbląskim. Dobrze coś takiego mieć, ale Elbląga z postępującego upadku nie podniesie.

Sądząc po ilości rozdmuchanych programów socjalnych, czy choćby stuprocentowym postojowym dla górników jesteśmy dużym, bogatym krajem, dla którego dwa, trzy miliardy wydane na przekop nie spowodują zapaści publicznych finansów. Malkontenci będą oczywiście wydziwiać, że te pieniądze można by wydać sensowniej, ale nie można ignorować oczekiwań i nastrojów lokalnej społeczności, nawet gdy te oczekiwania to czyste myślenie życzeniowe. W sytuacji, gdy na horyzoncie nie widać żadnych innych pomysłów na Elbląg, należy się nam odrobina ułudy. Wiara to potężna siła, warta każdych pieniędzy. Szczególnie jak to są pieniądze z budżetu – niby nasze, ale w powszechnym odczuciu niczyje. Proszę tylko oszczędzić mi bajek o tym jak to przekop wzmocni naszą obronność i uczyni z nas morską potęgę. Ja osobiście w cuda nie wierzę, chociaż nie kryję, że często na nie liczę.

Mnie się marzy powrót do czasów świetności elbląskiego portu z czasów firmy Halex pana Niemyjskiego. To był jedyny moment w powojennej historii Elbląga, kiedy było słychać, widać i czuć wpływ portu na życie miasta. Rosja to było, jest i będzie niewyczerpane źródło wszelkiego rodzaju surowców. Handel na dużą skalę z Kaliningradem mógłby uczynić z Elbląga bogate, atrakcyjne i szybko rozwijające się miasto bez potrzeby kopania Mierzei. Niestety tak długo jak my będziemy wstawać z kolan, a Rosjanie strzelać swoje imperialne fochy, nic z tego nie będzie. Jeśli partnerzy odwracają się do siebie plecami, to trudno oczekiwać, żeby z tego cokolwiek się urodziło.

 

por. rez. Włodek Gęsicki
Polub ten artykuł
Polub portEl.pl
A moim zdaniem...
  • A dlaczego ktoś miałby być przeciw inwestycji ? Tam już klamka zapadła, Krynica Morska najwięcej się pruła w temacie a turystycznie najwięcej zyska, ot paradoks. Region dostaje coś z budżetu centralnego więc tylko głupcy protestują.
  • Przekop, to tylko symbol, niby obrotności PIS. Nie robi się go z powódek ekonomicznych, a politycznych. Czyli - Bo go zrobimy! Będzie wykonany jak mosty na starówce i za parę lat przestanie działać. No ale PIS to zrobił, tak jak ceny w sklepach podniósł w kosmos.
  • "Region dostaje coś z budżetu centralnego więc tylko głupcy protestują"- PIS nigdy nikomu nic nie dał bez własnego interesu - dlatego protestują!
  • Z czego ten port ma żyć ? Kontenery tu nie przypłyną. Barka z węglem od wielkiego dzwonu. Jak skończył Halex wszyscy wiemy. A węgiel (tylko ten polski tfu na rosyjski)potęgą jest i basta, tak wmawiają nam możni rządzący. Postojowe 100% a proszę bardzo, czy górnikom to pasuje ni chu chu. Pan Sasin się nie zna.
  • Przekop to pseudo wizja kreowania wielkiej inwestycji na miarę XXI wieku. Maszynka do głosowania to programy 500+, emerytura plus, wakacje plus, plus plus plus. Byle nie test na COVID plus. Przekop i tak po taniości idzie, lotnisko = centralny port lotniczy to dopiero jest pasztet do wykonania.
  • No racja, przecie go. .. na warszawskie przy kolejnej awarii Czajki wplyna poprzez przekop do zalewu, a przy "cofce"dotra do Elblaga I many wielkomiejski klimat. p. por. rez Garbusiarz cyklista
  • Miasto musi zyskać turystycznie. Każdy wodniak chociaż raz dla sensacji wpłynie kanałem. Zwiedzi Elbląg. Pociągnie na pochylnie. Czarter żaglówek, rozwój przystani etc.
  • Za Gierka też nową betonową zajezdnię tramwajową robili, tak jak ten przekop. Jeszcze niedawno w zaroślach stała.
  • Jak się okazuje można coś napisać sensownego i bez zacietrzewienia. I to jest miłe.
  • Sama prawda ! Polać temu Panu; )
  • Gęsicki plecie bzdury i szkodzi sprawie. Kiedy zrozumie swój błąd - będzie po wszystkim. A dywagacje historyczne autora to juz szkolne popisy erudycyjne.
  • Byłem przeciwnikiem przekopu. Nie miał on żadnego ekonomicznego uzasadnienia. Ale skoro już inwestycja został. a rozpoczęta to niestety trzeba ją kontynuować i dokończyć. Za dwa albo nawet trzy miliardy (znając pisowską gospodarność)Elbląg pozyska rocznie kilkadziesiąt wizyt jachtów turystycznych więcej niż do tej pory. Odczują to w minimalnym stopniu restauratorzy i sklepikarze ze Starówki Należy jak najszybciej odsunąć piss od władzy bo "szeregowy poseł"lecząc swoje kompleksy będzie fundował Narodowi takie prezenty coraz częściej.
Reklama