UWAGA!

Przekop Mierzei Wiślanej: Montaż pierwszej bramy do „serca” inwestycji

We wrześniu rozpoczął się montaż pierwszej bramy do śluzy na budowie przekopu Mierzei Wiślanej. To jedna z największych tego typu konstrukcji w Polsce. Bramy zapobiegną mieszaniu się wód obu akwenów. Zobacz zdjęcia i film.

- Inwestycja w trakcie realizacji nie wpłynie na zasolenie Zalewu Wiślanego. Wynika to z zastosowanej technologii budowy kanału żeglugowego, która zapobiega niekontrolowanemu mieszaniu wód oraz kolejności wykonywania prac – najpierw śluza, a w następnym etapie prace pogłębiarskie w północnej i południowej części kanału. Również podczas funkcjonowania, po oddaniu do użytkowania kanału żeglugowego, nie będzie dochodziło do swobodnego mieszania się wód pomiędzy Zatoką Gdańską a Zalewem Wiślanym. Różnice stanu wody pomiędzy zbiornikami będą kompensowały się w obrębie śluzy, otwieranej wyłącznie podczas przepływu jednostek – mówi Andrzej Małkiewicz, naczelnik Wydziału Realizacji Inwestycji w Urzędzie Morskim w Gdyni, inwestora całego przedsięwzięcia. - Zarówno zasolenie, jak i dynamika wód, nie ulegną zmianie poza bezpośrednim sąsiedztwem kanału. Lokalny charakter oddziaływania inwestycji w tym zakresie został potwierdzony poprzez badania modelowe, ujęte w raporcie oddziaływania na środowisko – dodaje Andrzej Małkiewicz.

Aby wykonać montaż bram do śluzy, każda z nich została podzielona na sześć elementów. Każdy element jest transportowany osobno. Najpierw jest spawany w zakładzie prefabrykacji, potem odbywa się próbny montaż wszystkich sześciu segmentów. Następnie są one znów dzielone i transportowane w rejon śluzy, gdzie będą wbudowane.

- Właśnie rozpoczęliśmy prace związane z montażem konstrukcji stalowej pierwszej z czterech bram. Jedna to około 160 ton konstrukcji stalowej – mówi Paweł Ciomek, kierownik robót mostowych z konsorcjum NDI/Besix, generalnego wykonawcy inwestycji. - Zamontowaliśmy wózek dolny, dzięki czemu mogliśmy rozpocząć prace związane z montażem i scaleniem bramy śluzy. Po scaleniu zostanie zamontowany wózek górny. Oba wózki pozwolą na ruch bramy w kierunku poprzecznym do śluzy. Dzięki temu będzie ją można zamknąć, gdy wpłynie do niej statek.

Planowany termin wykonania śluzy to pierwszy kwartał 2022 roku. Potem zostanie ona zalana wodą i odbędą się wszelkie testy szczelności oraz mobilności bram.

 

Wanna betonowana na sucho

Sercem inwestycji jest wanna szczelna śluzy. To komora o długości 230 metrów, szerokości 25 metrów, głębokości 6,5 metra do lustra wody i 2,5 metra ponad lustro.

- Jesteśmy w końcowej fazie realizacji kieszeni południowej. Za chwilę ukończymy kanał obiegowy. Z końcówką września rozpoczniemy budowę ostatniego elementu kieszeni południowej – budynku napędowni, obiektu w którym będzie znajdywała się cala hydraulika i automatyka odpowiedzialna za ruch obu bram – mówi Mariusz Janczewski, zastępca dyrektora projektu – konsorcjum NDI/Besix. - Mocno zaawansowane są też prace żelbetowe związane z realizacją ścian obudowy głównej śluzy. Rozpoczęliśmy również realizację oczepu, czyli finalnego elementu wykończeniowego całej konstrukcji bramy, na którym zostanie zamontowane wyposażenie hydrotechniczne.

Jak podkreślają specjaliści, tak dokładne i dobre jakościowo wykonanie tego obiektu jest możliwe dzięki wybraniu określonej technologii prac.

- Wykonawca postawił na pracę w suchym wykopie, po zabetonowaniu dna śluzy w technologii jet-grouting. Uniknęliśmy w ten sposób betonowania podwodnego. Dzięki temu z dużą pewnością możemy powiedzieć, że jakość wykonania elementów żelbetowych ścian będzie na wysokim poziomie. Bezdyskusyjnie to był dobry krok – podkreśla Jarosław Bobrowski z firmy SWECO, która pełni nadzór nad kontraktem.

 

 

Falochron wschodni ze ściankami szczelnymi

Intensywne prace są również prowadzone w rejonie Zatoki Gdańskiej. Zakończono już wbijanie stalowych ścianek szczelnych w części zasadniczej falochronu wschodniego. Obecnie są zakładane ściągi. Wykonywany jest też narzut kamienny i odbywa się układanie bloków x-block plus. Wykonywane jest podłoże i warstwa wyrównawcza z betonu oraz nadbudowa na falochronie zachodnim. Rozpoczęto produkcję i dostawy elementów x-block plus na głowice falochronów.

Nie mniej dzieje się po drugiej stronie – na Zalewie Wiślanym, gdzie powstaje sztuczna wyspa. Trwają roboty czerpalne oraz zasyp grobli wyspy. Wykonano też warstwę kamienia hydrotechnicznego na pasie technicznym na 20 sekcjach i narzut z kamienia hydrotechnicznego na skarpie na 11 sekcjach. Obcięto ściankę szczelną na 9 sekcjach.

 

Mosty i obiekty kubaturowe

Cały czas budowany jest most północny. Zakończono tam montaż bariery energochłonnej i instalacji hydraulicznej oraz elektrycznej oraz wykonano nawierzchnię na kapach chodnikowych i na jezdni. Most został wyważony. Przypomnijmy, bliźniaczy most południowy został już oddany do ruchu. Poza tym niezmiennie na terenie całej inwestycji prowadzone są prace elektryczne, teletechniczne i sanitarne. Trwają też rozruchy urządzeń i instalacji w obiektach kubaturowych.

 

Co dalej?

- Prace na Mierzei Wiślanej przebiegają według przyjętego harmonogramu. Już w przyszłym roku pierwsze statki będą mogły wpłynąć z Zatoki Gdańskiej na Zalew Wiślany. Te o docelowych, maksymalnych parametrach będą korzystać z nowej drogi wodnej w 2023 roku, po zakończeniu całej inwestycji - mówi minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

Tempo robót nie zwalnia i kolejne miesiące zapowiadają się równie intensywnie. Planowane jest na przykład zakończenie prac kafarowych na obu falochronach czy montaż pachołów ściennych w kanale żeglugowym. Na sztucznej wyspie wciąż będą prowadzone prace związane z pogrążaniem ścianek szczelnych, montażem ściągów, wykonywaniem geotub czy robotami czerpalnymi oraz zasypem grobli wyspy.

- Jesteśmy w tej chwili w trakcie realizacji dwóch z trzech etapów, na jakie została podzielona budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską. Etap pierwszy, na Mierzei Wiślanej, jest zaawansowany w ponad 70 procentach. Na etapie drugim, dotyczącym rzeki Elbląg, wykonawca przystąpił do robót związanych ze wzmacnianiem podłoża gruntowego pod drogę prowadzącą do nowego mostu w Nowakowie, który powstanie w ramach naszej inwestycji. W toku są również prace, związane z przygotowaniem dróg technologicznych i zagospodarowaniem placu budowy pod kątem logistycznym. Jeszcze w tym roku planujemy ogłosić przetarg na etap trzeci - prace pogłębiarskie, mające scalić całą inwestycję i połączyć torem wodnym o odpowiednich parametrach Elbląg z Zatoką Gdańską – powiedział dr inż. kpt.ż.w. Wiesław Piotrzkowski, dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni.

Magdalena Kierzkowska, rzecznik prasowy Urzędu Morskiego w Gdyni

Najnowsze artykuły w dziale Gospodarka

Artykuły powiązane tematycznie

Zamieszczenie następnej opinii do tego artykułu wymaga zalogowania

W formularzu stwierdzono błędy!

Ok
Dodawanie opinii
Aby zamieścić swoje zdjęcie lub avatar przy opiniach proszę dokonać wpisu do galerii Czytelników.
Dołącz zdjęcie:

Podpis:

Jeśli chcesz mieć unikalny i zastrzeżony podpis
zarejestruj się.
E-mail:(opcjonalnie)
  • Dalej juz nic. Bedzie rdzewiec, psuc sie, zarastac jak wszystko w tym kraju. Koszty utrzymania to beda miliardy na dekadę a zysku zadnego. .. Pol roku lód i zamarzniety Zalew. Tyle bedzie. ..
  • Kiełbasa wyborcza "przekop", ile miała początkowo w wiecach wyborczych PIS, kosztować? Ile kosztuje teraz? Ile będzie kosztować, jak cudem zostanie ukończona. No PISowcy napiszcie poproszę.
  • I co dalej? Kanały i rzeki niedostosowane do żeglugi śródlądowej. Będzie stało i się sypało, bo na konserwacje kasy nie będzie
  • A jednak można zbudować
  • @elb - można zbudować wszystko tylko po co????? a może zamiast Palacu Suskiego zbudowac Statue Wolnosci dwa razy większą niz w Nowym Jorku. Można.
  • Ciekawe czy kasy na tę fanaberię starczy? PiSowskie inwestycje są jak Turów. Wszystko pięknie, ładnie a potem nie działa i jeszcze 0,5 miliona euro kar za każdy dzień. Bawi się nasza"elyta"tylko za nasze pieniądze.
  • Brawo spełniają się wreszcie marzenia pokoleń s Rosja Putina bezsilnie zaciska pięści. Uważam że ojciec tego wspaniałego dzieła powinien zostać uhonorowany honorowym obywatelstwem naszego skromnego miasta. Niech żyje Pan premier Jarosław Kaczyński i wierzę że nie odmówi nam przyjęcia tego skromnego wyróżnienia.
  • @TeofilSkorupa - Panie Rafale Gruchalski mamy tu niejakiego Teofila czy jest jakiś sposob by nie obniżał on procentow PiSowi bo przez jego bajdurzenie Kaczynski straci całkowite poparcie i co wtedy zrobia biedni rencisci i emeryci o beneficjentach 500 plus nie wspomnę. Jego wpisy szkodzą naszej wspaniałej partii Kaczyńskiego. ..
  • @TeofilSkorupa - "Brawo spełniają się wreszcie marzenia pokoleń"- Tak moje marzenia o drogim życiu i braku perspektyw pis spełnia w 100% jak możesz zachwalać tą zgraję cwaniaków. masz człowieku jakiś honor? Jak możesz bajki sączące się z telewizji zachwalać. Szary człowiek ma dużo gorzej żyć, jest źle, jest drogo i obłudnie. Dlaczego posuwasz się człowieku do takiej obłudy. Masz z tego pieniądze, czy tylko chorą satysfakcję? Życie w Polsce stało się jedną wielką udręką, zauważ, ze brakuje już nawet produktów promocyjnych w Biedronkach. Jest co chwila drożej i drożej! Mam żal do ludzi takich jak TY, chwalących ten pisowski bałagan w Polsce za pewne za spore pieniądze. Normalnie nie ma czego chwalić (obietnic nie chwalę nigdy). Wasz plan to bieda, bieda, bieda w narodzie. Przykro mi za Ciebie.
  • "moznz zbudowacwszystko "a moze tak w jaskiniach zamieszlać na środku rozpalić ognisko upolować coś do jedzenia i będzie bardzo tanio oj tanio
  • Co z wynikami budżetu obywatelkiego?
  • Jest pięknie! Ku irytacji przeciwnikow rozwoju naszego miasta. Takich, jak ci z PO, którzy jeszcze niedawno biegali na skargi do Brukseli byle tylko zatrzymać inwestycję pro-elbląską. Co ciekawe w Elblagu podczas wyborów na prezydenta Polski najwięcej osób głosowało na Trzaskowskiego, ktory jawnie występował przeciw tej inwestycji. Do tego wsparcia udzielił mu. .. "sołtys"naszego miasta - Wróblewski. I jak z takimi ludźmi u władzy i niestety wśrod społeczności, ma być w naszym mieście dobrze skoro preferuje się opcje przeciwną rozwojowi miasta. Byle tylko z klucza partyjnego. Co tam los miasta. .. Nawet Wcisla popadł w dysosnans poznawczy - no bo albo trzeba być za inwestycją rządową i pro-elbląską albo być wiernym ideii totalnej opozycji i podkopywać przekop wbrew interesowi Elbląga :)
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    18
    7
    Do_pomorskiego(2021-09-21)
Reklama