Nawet 20 milionów złotych może kosztować budowa obrotnicy dla statków na rzece Elbląg. Inwestycja jest niezbędna, by do portu po przekopaniu Mierzei Wiślanej mogły wpływać jednostki o długości stu metrów i większej.
Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiska po raz kolejny odłożyła rozstrzygnięcie w sprawie odwołania od decyzji środowiskowej dotyczącej budowy kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną.
Aktywiści cały czas apelują o wstrzymanie przekopu Mierzei Wiślanej, w liście do Virginijusa Sinkeviciusa, komisarza ds. środowiska, oceanów i rybołówstwa Komisji Europejskiej proszą o "pilną interwencję". Tymczasem, jak podaje portal wiadomosci.gazeta.pl, wiceminister Grzegorz Witkowski radzi im "nie skarżyć na Polskę do organów unijnych".
Rozpoczęcie budowy kanału przez Mierzeję Wiślaną to najważniejsze wydarzenie w lokalnej gospodarce, choć niepozbawione kontrowersji. Otwiera nasz ranking 10 wydarzeń Anno Domini 2019, który warto wspomnieć w gospodarczym podsumowaniu roku.
W dzisiejszym odcinku naszego cyklu odwiedzamy miejscowości w gminie Nowy Dwór Gdański i Stegna. O ciekawostkach związanych z Drewnicą i Cygankiem opowiada Karol Wyszyński, przewodnik elbląskiego PTTK.
Dzisiaj w naszym cyklu odwiedzamy miejscowość Żuławki w gminie Stegna, która w latach 1975-98 należała do województwa elbląskiego. Jej historię przybliża Karol Wyszyński, przewodnik elbląskiego PTTK.
- Dotychczas w miejscu budowy kanału przez Mierzeję Wiślaną odnaleziono około trzech tysięcy pozostałości powojennych – informuje Marta Kierzkowska, rzecznik prasowy Urzędu Morskiego w Gdyni. Na miejscu jest już ciężki sprzęt, trwa usuwanie pozostałości po wycince drzew, teren jest ogradzany. Zobacz zdjęcia i film.
Trwają prace przy oczyszczaniu dna z niewybuchów i wraków w rejonie torów wodnych, przyszłej sztucznej wyspy i portu osłonowego, które powstaną podczas budowy drogi wodnej przez Mierzeję Wiślaną. Będą kosztowały dodatkowe 10 mln zł, obok 992 mln przewidzianych na pierwszy etap przekopu - informuje serwis gazeta.pl.
Laureaci konkursów o Żołnierzach Wyklętych organizowanych przez Stowarzyszenie im. gen. bryg. Bolesława Nieczuja-Ostrowskiego pod patronatem Prezydenta RP Andrzeja Dudy udali się do Warszawy. Pierwszym miejscem, które odwiedzili była tzw. "Łączka" , gdzie na młodzież czekał już przedstawiciel Biura Poszukiwań i Identyfikacji Instytutu Pamięci Narodowej.
W środę gruchnęła w mieście wiadomość, że ratuszowa ekipa prezydenta Witolda Wróblewskiego (PSL) planuje pozbyć się ostatecznie, tak jak pozbyła się innych ważnych i potrzebnych miastu do inwestycji gruntów miejskich, również zaniedbanego przez ostatnie trzy dekady, m.in. ich nieudolnych rządów, dworca kolejowego Elbląg-Zdrój. Miejsca, które jest jedynym elbląskim dworcem kolejowym położonym na szlaku tzw. Kolei Nadzalewowej, którą również kilkanaście lat temu (2006) cynicznie i celowo zlikwidowano, bo stała ona kością w gardle lokalnym biznesmenom od prywatnych linii autobusowych - pisze Robert Koliński, działacz Lewicy.
- To był rok mało wyrazisty. Nie widać, by miasto się rozwijało. Elbląg potrzebuje konkretnej wizji rozwoju. My tę wizję mieliśmy, gdy prezydentem był Jerzy Wilk – mówi w rozmowie podsumowującej pierwszy rok nowej kadencji Rady Miejskiej Marek Pruszak, radny klubu Prawo i Sprawiedliwość.
"Belgijscy europosłowie skupieni wokół partii Ecolo chcą interwencji Komisji Europejskiej ws. przekopu Mierzei Wiślanej" - informuje serwis gazeta.pl. Współpracują oni z ekologami z polskiej organizacji "Obóz dla Mierzei Wiślanej". To właśnie ona 18 października protestowała na terenie inwestycji.
Mam wrażenie, że kanał żeglugowy przez Mierzeję Wiślaną wzbudza tym więcej emocji, im bliżej do jego zrealizowania. Zwolennicy oczekują wygenerowania przezeń wielkiego boomu turystycznego i gospodarczego miasta; przeciwnicy twierdzą, że to wyrzucone pieniądze i w ogóle nie zafunkcjonuje. Prawda, jak zawsze, leży gdzieś pośrodku.
Czy przekop Mierzei Wiślanej, teren Terkawki i Senat RP mają ze sobą coś wspólnego w kontekście naszego miasta? Na pozór mogłoby się wydawać, że tyle co ma piernik do wiatraka? Ma i to bardzo wiele, by nie powiedzieć, że jest to dla Elbląga swoiste pięć minut podwójnym tego słowa znaczeniu. Po pierwsze może powstrzymać proces degradacji miasta. Po drugie jest szansą na położenie trwałych podwalin dla długofalowych procesów inwestycyjnych. Warunkiem jest zakopanie toporów wojennych i współdziałanie wielu uczestników życia publicznego w Elblągu, którego dobro jest nadrzędne i ważniejsze niż ego każdego z osobna. Po kolei zatem.
Dziś (18 października) Urząd Morski w Gdyni przekazał konsorcjum firm N.V. Besix SA, NDI S.A. i NDI Sp.z o.o. teren, na którym prowadzone będą prace w ramach pierwszego etapu budowy kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną. Na miejsce przyjechali protestujący, którzy deklarują obronę przyrody. Zobacz zdjęcia.
Człowiek mądry więcej uczy się od swoich wrogów, niż głupiec od przyjaciół – stwierdził Benjamin Franklin. Powiada się również, że człowiek uczy się na swoich błędach, mędrzec na cudzych, tylko idiota nie uczy się nigdy.
- Każdy głos jest ważny, nie zmarnujcie go - tak klub radnych Prawa i Sprawiedliwości zachęca elblążan do wzięcia udziału w niedzielnych (13 października) wyborach parlamentarnych. - I weźcie ze sobą długopis - dodaje radny Marek Pruszak.
Tak samo jak małe i średnie przedsiębiorstwa są niezwykle ważne dla ogólnej kondycji ekonomii, właściwy rozwój małych ojczyzn jest kluczowy dla wzrostu gospodarczego. Małe ojczyzny to tworzenie otoczenia, krajobrazu oraz pielęgnowanie tradycji pokoleń - nie możemy tego stracić.
Czy zlikwidować podatki? Co z małym ruchem granicznym? Co z legalizacją związków jednopłciowych? Co nam da przekop Mierzei Wiślanej? Kto był za, a kto był przeciwny tej inwestycji? Kto komu zagląda (lub nie) pod kołdrę? Kto jest za (lub przeciw) aborcji? W ogniu pytań stanęli kandydaci do parlamentu z okręgu elbląskiego. Zapraszamy do obejrzenia wyborczej debaty i fotoreportażu.
4 października w Elblągu podpisano umowę w sprawie budowy kanału żeglugowego przez Mierzeję. Jednak jak mówi Enrico Brivio, rzecznik Komisji Europejskiej ds. środowiska, pomimo widocznych posunięć w projekcie, polskie władze wciąż nie zastosowały się do zaleceń Komisji Europejskiej dotyczących działań jakie należy podjąć, aby wszystko odbywało się zgodnie z poprawną drogą proceduralną.
Tutaj statki będą się obracać 2020-01-13
Czas leci, odwołanie nierozpatrzone 2020-01-02
Wiceminister radzi, żeby "nie skarżyć" 2019-12-30
Rok pod znakiem przekopu (Gospodarcze podsumowanie 2019) 2019-12-29
Historia okolic Elbląga: Drewnica i Cyganek (odc. 192) 2019-12-15
Historia okolic Elbląga: Żuławki (odc. 191) 2019-12-08
Ciężki sprzęt już w miejscu przekopu 2019-12-05
Przekop Mierzei Wiślanej. Ponad 10 mln zł na wydobycie wraków i niewybuchów 2019-12-02
Śladem żołnierzy wyklętych 2019-12-02
Skandaliczny pomysł z Elblągiem-Zdrój (opinia śladem publikacji) 2019-11-22
Marek Pruszak: Nie widać, by miasto się rozwijało 2019-11-12
Belgowie chcą interwencji w sprawie przekopu 2019-10-29
Kanał z kanałem (copiątkowy felieton Marii Kasprzyckiej) 2019-10-25
Przekop, Terkawka i Senat z Elblągiem w tle (opinia) 2019-10-20
Można już kopać, ale nie wszyscy tego chcą 2019-10-18
Krajobraz po bitwie (copiątkowy felieton Marii Kasprzyckiej) 2019-10-18
Ważny jest głos i ... długopis 2019-10-10
Mały ruch graniczny musi wrócić 2019-10-09
Kandydaci w ogniu pytań 2019-10-08
Wyspa nie wystarczy 2019-10-08