UWAGA!

Bezpieczeństwo, hulajnogi, rowery, piesi i drogi...

 Elbląg, Bezpieczeństwo, hulajnogi, rowery, piesi i drogi...
Fot. KMP w Elblągu

Policjanci podsumowali I kwartał 2022 roku gdy chodzi o zdarzenia drogowe z udziałem pieszych i rowerzystów. Interesującym tematem jeśli chodzi o ruch drogowy zdaje się też być też rosnąca popularność hulajnóg...

Piesi i rowerzyści

O kwestiach bezpieczeństwa w ruchu drogowym rozmawiano m. in. podczas ostatnich obrad Komisji Bezpieczeństwa i Spraw Samorządowych w elbląskim UM, gdzie mówiono o wypadkach z udziałem pieszych i rowerzystów w liczbach. Zerkamy na związane z takimi zdarzeniami policyjne raporty. Jak wyglądały pierwsze miesiące 2022 roku pod tym kątem?

- Od początku 2022 roku na terenie powiatu elbląskiego odnotowano 11 wypadków drogowych, z czego 3 z udziałem niechronionego uczestnika ruchu drogowego (co stanowi ok. 27,3 proc. ogółu wypadków). W porównaniu do analogicznego okresu ubiegłego i 2019 roku liczba wypadków spadła (kolejno o -2, -7). W I kwartale 2021 i 2022 roku, z udziałem pieszych, nie odnotowano wypadków śmiertelnych, gdzie w 2020 miał miejsce 1 wypadek z 1 osobą zabitą – czytamy w policyjnych analizach. Wynika z nich, że na przestrzeni ostatnich miesięcy główną przyczynę zdarzeń drogowych spowodowanych przez pieszych stanowią te, "w których piesi w sposób nieostrożny próbują przekroczyć jezdnię, nie upewniając się, co do możliwości bezpiecznego przejścia i wkraczają wprost przed jadący pojazd, a także nie stosują się do sygnalizacji świetlnej". W mieście od początku roku nie doszło do wypadku śmiertelnego z udziałem pieszego. Dodajmy jeszcze, że zdarzenia z udziałem pieszych najczęściej mają miejsce w dni robocze, w tym roku we wtorek (1 wypadek z 1 osobą ranną oraz 2 kolizje).

A gdzie dochodzi do takich wypadków? Przytoczmy fragment policyjnej analizy.

- Zdecydowana większość wypadków z udziałem osób pieszych powstaje w miejscach przeznaczonych lub udostępnionych dla ruchu pieszych. W I kwartale roku 2022 na 3 wypadki – 5 w miejscach udostępnionych dla ruchu pieszych - 66,7 proc., w roku 2021 na 5 wypadków – 4 (80 proc.), a w roku 2020 na 10/8 (80 proc.). Okazuje się, że właśnie w tych miejscach dochodzi do największej kumulacji zdarzeń wbrew powszechnemu przekonaniu o ich bezpieczeństwie. Wynikają one w głównej mierze zarówno z braku zachowania szczególnej ostrożności w rejonie przejść dla pieszych oraz skrzyżowaniach zarówno przez kierujących pojazdami, jak również samych niechronionych uczestników ruchu drogowego. W porównaniu do analogicznego okresu roku ubiegłego liczba wypadków opisywanych miejscach spadła o 50 proc. (-2 wypadki).

Już wiemy, że elbląscy policjanci odnotowali w I kwartale roku 11 wypadków drogowych. Tylko jeden z nich był zdarzeniem z udziałem rowerzysty. Coraz więcej w mieście widać popularnych ostatnio hulajnóg i tym kilka słów poświęcono ostatnio na obradach Komisji Bezpieczeństwa i Spraw Samorządowych. Był na nich obecny mł. insp. Tomasz Piaskowski, I zastępca komendanta KMP w Elblągu.

 

Hulajnogi i obserwacja drogi

- Sezon się rozpoczął, zrobiło się ciepło, pojawiło się dużo tych hulajnóg na mieście i mamy zdarzenia, chyba trzy wypadki i dwie kolizje z hulajnogą - relacjonował Tomasz Piaskowski. Raz wina była po stronie kierującego hulajnogą, który wymusił pierwszeństwo. Rusza kampania policyjna związana z bezpiecznym użytkowaniem hulajnóg. Policjanci wskazują, że kierowanie nimi wbrew pozorom wymaga pewnych zdolności i podają obowiązujące przepisy...

Radni w czasie obrad dopytywali, czy policjanci w Elblągu będą też mierzyć przekraczanie prędkości przez użytkowników hulajnóg...

- W Polsce jest to realizowane, u nas byłoby to trudne, bo nie ma jakiegoś dużego szlaku o dużym natężeniu (ruchu hulajnóg – red.), one jeżdżą po całym mieście – przyznał mł. insp. Piaskowski. - Jak najbardziej jest to dopuszczalne i możemy to realizować – dodał. Przypomniał, że hulajnóg dotyczy ograniczenie prędkości, a te wypożyczane powinny być wyposażone w ograniczniki. Podkreślił, że jeśli zajdzie taka potrzeba, takie kontrole prędkości będą w Elblągu realizowane.

- Jeśli chodzi o kwestie bezpieczeństwa pieszych, rowerzystów i generalnie bezpieczeństwa ruchu drogowego na terenie miasta, to jest to bezpieczniejszy rok niż 2021 – podsumował miniony kwartał Tomasz Piaskowski. Wskazywał jednak, że piesi zdają się mieć świadomość nowych przepisów związanych z ich pierwszeństwem na drogach... inaczej ma się jednak sprawa z obowiązkiem obserwacji sytuacji na drodze, korzystaniem z telefonów przy wchodzeniu na jezdnię itp. Na to elbląscy policjanci mają zwracać szczególną uwagę, pouczać i karać mandatami (szerzej o tych kwestiach pisaliśmy tutaj).

TB

Najnowsze artykuły w dziale Prawo i porządek

Artykuły powiązane tematycznie

Zamieszczenie następnej opinii do tego artykułu wymaga zalogowania

W formularzu stwierdzono błędy!

Ok
Dodawanie opinii
Aby zamieścić swoje zdjęcie lub avatar przy opiniach proszę dokonać wpisu do galerii Czytelników.
Dołącz zdjęcie:

Podpis:

Jeśli chcesz mieć unikalny i zastrzeżony podpis
zarejestruj się.
E-mail:(opcjonalnie)
  • Prosze sie zajac ulica 12 lutego. od gory do biedronki, prawa strona tam gdzie urzad. Zakaz wyraznie namalowany na chodniku a rowerzysci pedza prawie potracajac ludzi. Mnie kiedys babka prawie potracila na tym chodniku i jeszcze się pluła. Tam potrzebne sa bramki, zero dzialania od urzednikow, tylko pier dza w stolki. Czas na petycje
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    23
    17
    Anielka anileak(2022-05-25)
  • To jakiś ponury żart???? Dlaczego żaden krawężnik nie stanie na płk Dąbka koło rynku???? Ścieżki rowerowe są tam JEDNOKIERUNKOWE, kwestia czasu jak dojdzie do tragedii, elektrykami zap....
  • zamiast przerzucic sie na rowery to burżuje auta parkuja po trawnikach a straz miejska nie widzi problemu bo telefon nie dzwoni, ale ceny pradu to mozna podniesc
  • Dwa spostrzeżenia z wczorajszego dnia- przejście dla pieszych przy skrzyżowaniu ul Pionierskiej z Płlk. Dąbka, na hulajnodze dwóch małolatów( Ok.12 lat), bez kasków, dwóch na jednej hulajnodze, kierujący manewruje między przechodzącymi przez przejście. Sytuacja niebezpieczna dla przechodniów, o nieodpowiedzialności tych na hulajnodze, szkoda. Druga sytuacja- rowerzystka przejeżdżająca skrzyżowanie przy Feniksie. Pani ma pas dla rowerzystów, ale zapragnęła jechać stroną dla pieszych. Na zwróconą uwagę, typowa dla wielu, odpowiedź- k- a, bujaj się. Wraz z nastaniem wiosny, rozpoczyna się trudny czas dla pieszych i kierowców. Nigdy nie wiadomo, z której strony nadjedzie rowerzysta. O prędkości, nie wspomnę!
  • @starsza pani - Zastanawiam się, czy to nie te same gn0jk1,które w zeszłym tygodniu dokładnie w taki sam sposób wjechały na przejście płk. Dąbka w stronę gwiezdnej. Opis dokładnie pasuje. Dwóch zj3b0w na jednej hulajnodze elektrycznej wpadło w tłum na przejściu z prędkością ok.30 km/h potrącający przy tym pieszych po drodze. Jedyne co ich uratowało od dostania po tych d3b1lnych m0rd4ch, to to, że się spieszyłem i nie miałem czasu zawrócić za nimi.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz Pokaż ten wątek
    7
    3
    nienawidzeHulajnog(2022-05-25)
  • Idzie taka bezmyślna chodnikiem, pies jej na trawce między ulicą a ścieżką rowerową, przez ścieżkę mało widoczna smycz i jedzie rowerzysta. Jak ma ten rowerzysta nie wściekać się na takie babcie???? Ścieżka na kilkaset metrów pusta a tu nagle się okazuje, ze wpada w blokadę spowodowaną przed smycz.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    14
    3
    nalogikę(2022-05-25)
  • szukacie absurdów zobaczcie park kóło stadionu zastawiony codziennie autami to skandal na Górnośląskiej założyli kierowcy blokadę ze stał na trawniku a w parku na Agrykola na wjeździe na przeciw koscioła stoi znak zakaz ruchu a park zastawiony cały trawniki alejki Straz miejska chyba nie zna znaków nie reaguje otóz dzielni straznicy to jest znak na wjeździe zakaz ruchu nie ośmieszajcie się marnotrawicie tylko społeczne pieniądze
  • Tak jest, kontrole muszą być bo jedni nie szanują innych. Tak samo wziąć się za właścicieli psów bez kagańców i skaczących na ludzi. Na brak samokontroli potrzebna jest kontrola.
  • Może zajmiecie się tym kierowcą elektrycznego dwukołowca, który przed 7 rano mknie po jezdni Płk. Dąbka, wjeżdża przed samochody, a następnie chodnikiem i przez przejście dla pieszych aby znów pędzić Piłsudskiego. Na monitoringu skrzyżowania Dąbka/Piłsudskiego będzie go ładnie widać.
  • Donosiciel
  • Te elbląskie drogi rowerowe to jakieś nieporozumienie i bubel. Zamiast jechać na wprost to muszę przejeżdżać z jednej strony ulicy na drugą często trzeba na jednym skrzyżowaniu stać dwa razy na światłach. Co za omnibusy to projektują? Po tym mieście rowerem jeździ się koszmarnie. To najbardziej antyrowerowe miasto jakie znam. Ja już wolę jechać po jezdni, tam jest bezpieczniej niż na tych pseudodrogach rowerowych. za komuny to autor tych dróg rowerowych oraz osoba która to zatwierdziła i odebrała dostałyby po 15 lat odsiadki za niegospodarność. A dziś? Robią buble bez odpowiedzialności. Szastają pieniądzmi podatników jak papierem toaletowym
  • Na odcinku 12 Lutego lewa strona chodnika patrząc w kierunku ul, Królewieckiej jest zakaz jazy rowerów (znaki poziome), zakaz ten jest nagminnie naruszany może by tak służby do tego powołane nauczyli tych naruszających tern zakaz przestrzegania tego zakazu.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    10
    1
    Karol50(2022-05-25)
Reklama